SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia projektów dyplomowych w zakresie terapii przez sztuki wizualne I |
Kod przedmiotu | 03.9-WP-ARTEP-PPDTPS1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do realizacji projektu dyplomowego – działań arteterapeutycznych w obszarze sztuk wizualnych.
Znajomość omawianych w programie studiów zagadnień z obszaru psychologii, pedagogiki, nauk o zdrowiu i sztuki.
Wykaz zagadnień:
Omówienie programu, sugerowanej literatury oraz ustalenie wraz ze studentami zadań i planu pracy.
Analiza projektów arteterapeutycznych w obszarze sztuk wizualnych na podstawie działalności wybranych artystów i pedagogów.
Źródła inspiracji i własny dorobek twórczy - prezentacje studentów.
Wybór tematu i wstępne określenie ram projektu dyplomowego – wybór grupy uczestników i ich charakterystyka, określenie głównego celu działania, czasu trwania projektu, techniki, materiałów, miejsca etc. Konsultacje z prowadzącym.
Ewaluacja – podsumowanie pierwszego etapu pracy nad projektem dyplomowym w formie wystąpienia przed grupą studentów.
Dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywne uczestnictwo na zajęciach:
student jest przygotowany do bieżących zajęć: analizuje projekty arteterapeutyczne w obszarze sztuk wizualnych na podstawie działalności wybranych artystów i pedagogów, czyta proponowaną literaturę z zakresu sztuki a w szczególności arteterapii, wyszukuje samodzielnie w źródłach internetowych informacji powiązanych z tematyką zajęć;
student aktywnie uczestniczy w zajęciach: współpracuje z grupą, wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć, dokonuje własnych osądów i interpretacji – wyciąga wnioski, potrafi odnieść się do przykładów z historii sztuki dawnej i współczesnej a także działalności edukacyjnej innych osób, potrafi omówić zrealizowane projekty;
student pracuje twórczo: szuka oryginalnych rozwiązań oraz innowacyjnych pomysłów, jest otwarty na koncepcje innych osób, potrafi zainspirować pracą innych osób tworząc przy tym własne koncepcje, pracuje twórczo nad własnym projektem dyplomowym;
Skala ocen za aktywne uczestnictwo na zajęciach: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Przygotowanie i prezentacja projektu:
student samodzielnie poszukuje tematu projektu dyplomowego, w trakcie konsultacji przedstawia własne pomysły, szuka przełożenia ich na warsztaty o charakterze arteterapeutycznym;
student analizuje swoje zainteresowania i dotychczasowe dokonania i wykorzystuje je do projektu arteterapeutycznego
student dobiera odpowiednie metody, techniki i materiały plastyczne, układa wstępny plan swojego projektu, omawia własne pomysły z prowadzącym;
student przedstawia swój pomysł grupie studentów, dyskutuje, wyciąga wnioski;
Skala ocen za przygotowanie i prezentację projektu: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z aktywnego uczestnictwa na zajęciach oraz przygotowania i prezentacji projektu.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna uzyskanych ocen.
Leszek Brogowski Sztuka w obliczu przemian, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.
Piotr Piotrowski, Znaczenie modernizmu. W stronę sztuki polskiej po 1945 roku, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1999.
Marcin Giżycki Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2002.
Wszystko widzę jako sztukę, Ewa Solorz, Robert Czajka, Warszawa 2018.
Arteterapia w medycynie i edukacji, pod red. Wiesława Karolaka i Barbary Kaczorowskiej, Wyższa szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2008.
Wiesław Karolak, Projekt edukacyjny – projekt artystyczny, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, 2004.
Eugeniusz Józefowski, Janina Florczykiewicz, Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wrocław 2015.
Zmodyfikowane przez dr Patrycja Wilczek-Sterna (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 11:38)