SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia projektów dyplomowych w zakresie terapii przez sztuki wizualne I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia projektów dyplomowych w zakresie terapii przez sztuki wizualne I
Kod przedmiotu 03.9-WP-ARTEP-PPDTPS1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Patrycja Wilczek-Sterna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do realizacji projektu dyplomowego – działań arteterapeutycznych w obszarze sztuk wizualnych.

Wymagania wstępne

Znajomość omawianych w programie studiów zagadnień z obszaru psychologii, pedagogiki, nauk o zdrowiu i sztuki.

Zakres tematyczny

Wykaz zagadnień:

  1. Omówienie programu, sugerowanej literatury oraz ustalenie wraz ze studentami zadań i planu pracy.

  2. Analiza projektów arteterapeutycznych w obszarze sztuk wizualnych na podstawie działalności wybranych artystów i pedagogów.

  3. Źródła inspiracji i własny dorobek twórczy - prezentacje studentów.

  4. Wybór tematu i wstępne określenie ram projektu dyplomowego – wybór grupy uczestników i ich charakterystyka, określenie głównego celu działania, czasu trwania projektu, techniki, materiałów, miejsca etc. Konsultacje z prowadzącym.

  5. Ewaluacja – podsumowanie pierwszego etapu pracy nad projektem dyplomowym w formie wystąpienia przed grupą studentów.

Metody kształcenia

Dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo na zajęciach:

  • student jest przygotowany do bieżących zajęć: analizuje projekty arteterapeutyczne w obszarze sztuk wizualnych na podstawie działalności wybranych artystów i pedagogów, czyta proponowaną literaturę z zakresu sztuki a w szczególności arteterapii, wyszukuje samodzielnie w źródłach internetowych informacji powiązanych z tematyką zajęć;

  • student aktywnie uczestniczy w zajęciach: współpracuje z grupą, wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć, dokonuje własnych osądów i interpretacji – wyciąga wnioski, potrafi odnieść się do przykładów z historii sztuki dawnej i współczesnej a także działalności edukacyjnej innych osób, potrafi omówić zrealizowane projekty;

  • student pracuje twórczo: szuka oryginalnych rozwiązań oraz innowacyjnych pomysłów, jest otwarty na koncepcje innych osób, potrafi zainspirować pracą innych osób tworząc przy tym własne koncepcje, pracuje twórczo nad własnym projektem dyplomowym;

Skala ocen za aktywne uczestnictwo na zajęciach: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Przygotowanie i prezentacja projektu:

  • student samodzielnie poszukuje tematu projektu dyplomowego, w trakcie konsultacji przedstawia własne pomysły, szuka przełożenia ich na warsztaty o charakterze arteterapeutycznym;

  • student analizuje swoje zainteresowania i dotychczasowe dokonania i wykorzystuje je do projektu arteterapeutycznego

  • student dobiera odpowiednie metody, techniki i materiały plastyczne, układa wstępny plan swojego projektu, omawia własne pomysły z prowadzącym;

  • student przedstawia swój pomysł grupie studentów, dyskutuje, wyciąga wnioski;

Skala ocen za przygotowanie i prezentację projektu: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z aktywnego uczestnictwa na zajęciach oraz przygotowania i prezentacji projektu.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna uzyskanych ocen.

Literatura podstawowa

  1. Leszek Brogowski Sztuka w obliczu przemian, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.

  2. Piotr Piotrowski, Znaczenie modernizmu. W stronę sztuki polskiej po 1945 roku, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1999.

  3. Marcin Giżycki Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2002.

  4. Wszystko widzę jako sztukę, Ewa Solorz, Robert Czajka, Warszawa 2018.

  5. Arteterapia w medycynie i edukacji, pod red. Wiesława Karolaka i Barbary Kaczorowskiej, Wyższa szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2008.

  6. Wiesław Karolak, Projekt edukacyjny – projekt artystyczny, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, 2004.

  7. Eugeniusz Józefowski, Janina Florczykiewicz, Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wrocław 2015.

Literatura uzupełniająca

  1. http://arteterapia.pl/

  2. https://arttherapy.org


 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Patrycja Wilczek-Sterna (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 11:38)