SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia projektów dyplomowych w zakresie terapii przez sztuki wizualne II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia projektów dyplomowych w zakresie terapii przez sztuki wizualne II
Kod przedmiotu 03.9-WP-ARTEP-PPDTPS2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Patrycja Wilczek-Sterna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do realizacji projektu dyplomowego – działań arteterapeutycznych w obszarze sztuk wizualnych.

Wymagania wstępne

Znajomość omawianych w programie studiów zagadnień z obszaru psychologii, pedagogiki, nauk o zdrowiu i sztuki, zaliczenie pierwszej części przedmiotu w sem. V.

Zakres tematyczny

Wykaz zagadnień:

1. Doprecyzowanie założeń projektu dyplomowego – podział na etapy realizacji, podział pracy w przypadku projektów autorstwa kilku osób, doprecyzowanie szczegółów scenariusza, zakup niezbędnych materiałów etc. Dostosowanie scenariusza do potrzeb i możliwości uczestników. Konsultacje z prowadzącym.

2. Realizacja projektu – możliwa współpraca z interesariuszem zewnętrznym. Praca na bieżąco dokumentowana (fotografie, film).

3. Podsumowanie i analiza projektów – prezentacje w obecności innych studentów.

4. Praca nad przetworzeniem dokumentacji i spisaniem wniosków - możliwość wykorzystania materiału w pracy teoretycznej.

5., Upublicznienie projektów – media internetowe, czasopisma UZ, wystawa końcoworoczna studentów.

Metody kształcenia

Dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo na zajęciach:

  • student jest przygotowany do bieżących zajęć: posługuje się fachową terminologią i przykładami działań artystycznych i arteterapeutycznych;

  • student systematycznie pracuje nad realizacją projektu dyplomowego i omawia poszczególne zadania i etapy z wykładowcą w trakcie konsultacji;

  • student pracuje twórczo: szuka oryginalnych rozwiązań oraz innowacyjnych pomysłów, jest otwarty na koncepcje innych osób, potrafi zainspirować pracą innych osób tworząc przy tym własne koncepcje;

  • - student uczestniczy w projektach pozostałych osób, wykonuje przydzielone mu zadania, bierze udział w ewaluacji poszczególnych projektów dzieląc się swymi przemyśleniami;

Skala ocen za aktywne uczestnictwo na zajęciach: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Przygotowanie, realizacja i prezentacja projektu:

  • student dopracowuje swój projekt: podejmuje współpracę z wybraną przez siebie instytucją, zapoznaje się z miejscem i podopiecznymi; dobiera odpowiednie metody, techniki i materiały plastyczne, określa czas i dostosowuje autorski scenariusz do potrzeb i zainteresowań grupy uczestników, konsultuje z wykładowcą wymienione powyżej założenia;

  • student realizuje swój projekt: przeprowadza zajęcia bądź cykl zajęć o charakterze arteterapeutycznym, dokumentuje ich przebieg;

  • student prezentuje dokumentację własnego projektu: omawia cele i metody działania i jego przebieg, analizuje mocne i słabe strony projektu, przyjmuje opinie innych osób, potrafi wyciągnąć wnioski oraz zapisać je formie sprawozdania;

Skala ocen za przygotowanie i prezentację projektu: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z aktywnego uczestnictwa na zajęciach oraz przygotowania i prezentacji projektu.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna uzyskanych ocen.

Literatura podstawowa

  1. Leszek Brogowski Sztuka w obliczu przemian, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.

  2. Piotr Piotrowski, Znaczenie modernizmu. W stronę sztuki polskiej po 1945 roku, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1999.

  3. Marcin Giżycki Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2002.

  4. Wszystko widzę jako sztukę, Ewa Solorz, Robert Czajka, Warszawa 2018.

  5. Arteterapia w medycynie i edukacji, pod red. Wiesława Karolaka i Barbary Kaczorowskiej, Wyższa szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2008.

  6. Wiesław Karolak, Projekt edukacyjny – projekt artystyczny, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, 2004.

  7. Eugeniusz Józefowski, Janina Florczykiewicz, Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wrocław 2015.

Literatura uzupełniająca

  1. http://arteterapia.pl/

  2. https://arttherapy.org/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Patrycja Wilczek-Sterna (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 11:43)