SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia nauk przyrodniczych |
Kod przedmiotu | 08.1-WB-BSD-MNP-W-S14_pNadGenKSXO7 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia / Biologia środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zaznajomienie studentów z teorią, metodami oraz technikami badawczymi stosowanymi w naukach przyrodniczych. Celem szczegółowym
jest także nabycie przez studentów umiejętności właściwego formułowania problemów badawczych, doboru i wartościowania źródeł oraz weryfikacji uzyskanych wyników
Studenci powinni mieć opanowane podstawy logiki matematycznej oraz wiedzy o przyrodzie i społeczeństwie w zakresie przewidzianym programem szkoły średniej
1. Nauka i jej społeczne funkcje. Klasyfikacje nauk.
2. Przedmiot i terminologia metodologii badań naukowych.
3. Nauki przyrodnicze - specyfika przedmiotu badań
4. Problemy badawcze, hipotezy badawcze - formułowanie i weryfikacja.
5. Metody pomiaru. Standardy prowadzenia badań w naukach przyrodniczych.
6. Obserwacja naukowa.
7. Eksperyment naukowy.
8. Błędy opisu i pomiaru. Metody weryfikacji uzyskanych wyników.
9. Badania z udziałem ludzi i zwierząt.
10. Patologie życia naukowego.
11. Prawne i moralne ograniczenia naukowej eksploracji w środowisku naturalnym
12. .Redakcja i publikacja wyników badań w obszarze nauk przyrodniczych.
13. Prawidłowości rozwoju nauki w dziejach ludzkości. Paradygmaty naukowe.
14.Etos nauki. Etyka zawodowa naukowca.
15. Kolokwium zaliczeniowe
Stosownie do treści realizowanego tematu stosowane będę trzy rodzaje wykładów - wykład informacyjny, problemowy lub konwersatoryjny
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podczas kolokwium zaliczeniowego studenci będą odpowiadać na pytania i rozwiązywać problemy zawarte w formularzu testu. Dotyczyć one będą treści omawianych na
ćwiczeniach i wykładach.
Na ostateczną ocenę składać się będzie aktywność na zajęciach (30%) oraz rezultat osiągnięty przy rozwiązywaniu testu (70%)
1. Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006.
2. Hajduk Z., Metodologia nauk przyrodniczych, Lublin 2001.
3. Heller M., Jak być uczonym, Kraków 2009.
4. Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, Warszawa 1975.
1.. Heller M., Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Kraków 2004.
2. Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Warszawa 2002.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Stefan Konstańczak (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 23:24)