SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane koncepcje pomagania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane koncepcje pomagania
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSD-WKP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Utrwalenie terminologii pedagogicznej. Uporządkowanie i pogłębienie iw wiedzy na temat subdyscyplin pedagogicznych. Ćwiczenie umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.

Wymagania wstępne

Ogólna znajomość podstawowych pojęć z zakresu psychologii i pomagania

Zakres tematyczny

  1. Koncepcje psychologiczne człowieka
  2. Podejście psychoanalityczne (klasyczna teoria psychoanalityczna Z.Freuda; analityczna teoria C. Junga; psychologia indywidualna A.Adlera),
  3. Podejście behawioralne (m.in. Skinner)
  4. Nurt poznawczy (wg Ellisa - praca z nieracjonalnymi przekonaniami oraz Becka)
  5.  Podejście humanistyczne (C.Rogers – terapia nastawiona na klienta)
  6. Inne podejścia – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach; nurt systemowy (genogramy), pomaganie wg M. Ericksona)
  7. Koncepcje poradnictwa

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia
praca z dokumentem źródłowym, symulacja, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje  
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium / test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)
Ocenę końcową stanowi ocena zdobyta z ćwiczeń 


 

Literatura podstawowa

  1. A. Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2007
  2. J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998
  3. Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy, Warszawa 1982
  4.  C.G.Jung, Archetypy i symbole. Pisma wybrane, Warszawa 1982
  5. A.Adler, Sens życia, Warszawa 1986
  6.  C.R.Rogers, Terapia nastawiona na klienta, Wrocław 1991
  7.  J.Haley, Niezwykła terapia. Techniki terapeutyczne Miltona Ericksona, Gdańsk 1995
  8. R. Gerson, M. McGoldric, S. Hartman, Genogramy. rozpoznanie I Interwencja, Warszawa 2007, 
  9. H. Ratner, E. George, Ch, Iveson, Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu, Łódź 2017.

 

 

 

Literatura uzupełniająca

1.    Psychoterapia, red. L.Grzesiuk, , Warszawa 1998
2.    Jak pomagać dobrą radą, Kennedy, Charles, Warszawa 2010
3.    Psychologia, red. J.Strelau, , Gdańsk 2000

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 11:41)