SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjoterapia w pomocy społecznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjoterapia w pomocy społecznej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSD-SPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie miejsca socjoterapii w ofercie pomocy społecznej, psychologicznej i pedagogicznej. Przybliżenie praktycznego zastosowania teorii innych nauk w działaniach socjoterapeutycznych skierowanych na  korygowanie lęku u dzieci, niepożądanych zachowań dzieci i młodzieży oraz możliwości wykorzystania w kształtowaniu i nabywaniu oczekiwanych kompetencji społecznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu: pedagogiki rodziny, pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju i zadań rozwojowych, socjologii rodziny

Zakres tematyczny

Wykłady
Prawidłowości i zaburzenia rozwoju społecznego dzieci i młodzieży. Socjoterapia, jako proces i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą. Cele i zadania socjoterapii w obszarach rozwojowym, edukacyjnym i terapeutycznym. Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, psycho-korekcyjna skierowana do pracy z dziećmi i młodymi ludźmi w okresie adolescencji, w celu eliminowania, zmniejszenia poziomu zaburzeń zachowania. Formy pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem bajki terapeutycznej w oddziaływaniu „twarzą w twarz”, Struktura i dynamika zajęć socjoterapeutycznych. Proces grupowy i techniki pracy z grupą. Kontakt terapeutyczny w socjoterapii. Wpływ ustrukturalizowanych zajęć grupowych na zmianę poprzez doświadczenia korekcyjne i oddziaływanie grupy. Socjoterapia w pracy socjalnej i pomocy społecznej, zastosowanie w pracy z jednostką i grupą.
Ćwiczenia - Warsztaty
Komunikacja w kontakcie z dziećmi i młodzieżą. Przygotowanie scenariuszy zajęć z wybranego  obszaru realizującego  cele edukacyjnego i rozwojowe, praktyczne ich przeprowadzenie i szczegółowe omówienie procesu ewaluacji pracy z dzieckiem, warsztat z wykorzystaniem bajki terapeutycznej do pracy z dzieckiem. Warsztaty dotyczące wybranych technik socjoterapeutycznych na poszczególnych etapach procesu socjoterapeutycznego.
 

Metody kształcenia

Wykłady:
Wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.
warsztat: dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, inscenizacje, gry symulacyjne, dyskusja, burza mózgów. 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: egzamin w formie pisemnej - test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi obejmującymi zagadnienia z wykładów i literatury obowiązkowej. Punktacja każdego pytania od 0-2 (0; 0,25; 0,5,; 0,75; 1,0; 1,25; 1,5; 1,75; 2,0) Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50 %  punktów. 
Ćwiczenia : ocena opracowania i przeprowadzenia wybranego  z programu zagadnienia warsztatu, techniki lub elementu pracy socjoterapeutycznej – 60% oceny; indywidualna aktywność na zajęciach i pracy w grupie 40% oceny 
Ocena z przedmiotu 
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen wszystkich form zajęć.
 

Literatura podstawowa

Bernard H., MacKenzie K., (2001), Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2001.

Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2009

Lasota A., Franczyk J.L., Socjoterapia dzieci i młodzieży. Diagnoza i metody pracy, Warszawa 2016.

Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań 2002.

Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011.

Sawicka J., (red.), Podstawy socjoterapii, Warszawa 1999.

Sobolewska Z. Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży. Zasady projektowania zajęć, Warszawa 1993.

Literatura uzupełniająca

  1. De Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1997.
  2.  Grudziewska E (red.), Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Warszawa 2015.
  3. Kozłowska A., Zaczarowane bajki, które leczą, dla dzieci i dorosłych, Warszawa 2007. 
  4. Plopa M., Psychologia rodziny, Warszawa 2005.
  5. Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2002.
     

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 21:26)