SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSD-EZPZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie merytoryczne i praktyczne do identyfikowania potrzeb z zakresu promocji zdrowia, planowania i podejmowania skutecznych działań, służących umacnianiu zdrowia w określonych społecznościach.
-
Edukacja zdrowotna, promocja zdrowia i profilaktyka chorób – podobieństwa i różnice.
Obszary działań z zakresu promocji zdrowia.
Ocena sytuacji epidemiologicznej populacji jako podstawa planowania działań z zakresu promocji zdrowia..
Rola ochrony zdrowia w kształtowaniu prawidłowego stylu życia.
Rola instytucji publicznych w promocji zdrowia. Finansowanie programów promujących zdrowie.
Rola mass mediów w promowaniu zdrowia.
Identyfikowanie zachowań zdrowotnych i formułowanie problemów oraz potrzeb zdrowotnych jednostek, grup i społeczności lokalnych.
Planowanie, realizacja i ewaluacja programów profilaktyki zdrowotnej oraz promocji zdrowia.
Praca w grupach, dyskusja panelowa, metoda projektów, prezentacje multimedialne, praca z tekstem, ćwiczenia w grupach warsztatowych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena przygotowanych przez studentów projektów dotyczących promocji zdrowia lub profilaktyki zdrowotnej, ocena prezentacji z wybranych zagadnień programowych oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.
1. Andruszkiewicz A. (red), Promocja zdrowia. Teoretyczne podstawy promocji zdrowia, Tom I.. Lublin 2008
2. Bishop G., Psychologia zdrowia: zintegrowany umysł i ciało, Wrocław 2000.
3. Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007.
4. Krajewski-Siuda K i in, Samorządowa promocja zdrowia. Podręcznik dla urzędników.(2006) http://www.zdrowieija.pl/pdf/samorzadowa_promocja_zdrowia.pdf
5. Karski J. B. (red.), Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2009.
6. Lewicki Cz., Edukacja zdrowotna: systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006.
7. Łuszczyńska A (red.), Zmiana zachowań zdrowotnych, Gdańsk, 2004.
8. Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Warszawa 2008.
9. Wojnarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.
1. Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie, wartość, edukacja, Kraków 2006.
2. Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000.
3. Gaweł A., Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003.
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 10:39)