SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSD-EZPZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie merytoryczne i praktyczne do identyfikowania potrzeb z zakresu promocji zdrowia, planowania i podejmowania skutecznych działań, służących umacnianiu zdrowia w określonych społecznościach.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Edukacja zdrowotna, promocja zdrowia i profilaktyka chorób – podobieństwa i różnice.

Obszary działań z zakresu promocji zdrowia.

Ocena sytuacji epidemiologicznej populacji jako podstawa planowania działań z zakresu promocji zdrowia..

Rola ochrony zdrowia w kształtowaniu prawidłowego stylu życia.

Rola instytucji publicznych w promocji zdrowia. Finansowanie programów promujących zdrowie.

Rola mass mediów w promowaniu zdrowia.

Identyfikowanie zachowań zdrowotnych i formułowanie problemów oraz potrzeb zdrowotnych jednostek, grup i społeczności lokalnych.

Planowanie, realizacja i ewaluacja programów profilaktyki zdrowotnej oraz promocji zdrowia.

 

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja panelowa, metoda projektów, prezentacje multimedialne, praca z tekstem, ćwiczenia w grupach warsztatowych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena przygotowanych przez studentów projektów dotyczących promocji zdrowia lub profilaktyki zdrowotnej, ocena prezentacji z wybranych zagadnień programowych oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.

Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.  
 

Literatura podstawowa

1.    Andruszkiewicz A. (red), Promocja zdrowia. Teoretyczne podstawy promocji zdrowia, Tom I.. Lublin 2008

2.    Bishop G., Psychologia zdrowia: zintegrowany umysł i ciało, Wrocław 2000.
3.    Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007.
4.    Krajewski-Siuda K i in, Samorządowa promocja zdrowia. Podręcznik dla urzędników.(2006) http://www.zdrowieija.pl/pdf/samorzadowa_promocja_zdrowia.pdf

5.    Karski J. B. (red.), Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2009.

6.   Lewicki Cz., Edukacja zdrowotna: systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006.

7.   Łuszczyńska A (red.), Zmiana zachowań zdrowotnych, Gdańsk, 2004.
8.    Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Warszawa 2008.
9.    Wojnarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

1.       Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie, wartość, edukacja, Kraków 2006.

2.       Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000.

3.       Gaweł A., Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 10:39)