SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoria i praktyka pracy socjalnej - nowe tendencje |
Kod przedmiotu | 14.5-WP-PSD-TPPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Dostarczenie pogłębionej wiedzy z zakresu nowych wyzwań w pracy socjalnej na rzecz wybranych osób i grup społecznych zagrożonych marginalizacją i ekskluzją. Ukazanie różnorodnych koncepcji teoretyczno-praktycznych w pracy socjalnej – pomocy społecznej, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy i świadomego wyboru programów, stosowanych metod i technik w pracy z klientem indywidualnym , grupowym i środowiskowym.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki społecznej, socjologii rodziny, psychologii rozwojowej
Wykłady
W poszukiwaniu dobrych praktyk pracy socjalnej ; PSSR – praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach; dylematy teorii i praktyki aktywizacji w pomocy społecznej – miedzy teoria a praktyką i złożonością współczesnych uwarunkowań; między biernością a bezradnością klientów pomocy społecznej wyzwaniem dla pracy socjalnej, case managment jako forma koordynacji usług społecznych; strategie interwencji kryzysowej wobec uchodźców jako nowe-stare wyzwanie dla pracy socjalnej pomocy społecznej.
Ćwiczenia
Omówienie grupy zjawisk utrwalających zjawisko wykluczenia społecznego i ekskluzji;
Profesjonalizm w pracy socjalnej; analiza wybranych kryzysów życiowych i sposobów ich przezwyciężania; profesjonalizm w pracy socjalnej; dylematy etyczne i wypalenie zawodowe.
Wykłady: prowadzone metodą konwersatoryjną z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych;
Ćwiczenia: metody aktywizujące - praca w grupach; dyskusja – analiza wybranych przypadków; projektowanie pracy z klientem, grupami i społecznością lokalną
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: zaliczenie w formie pisemnej – pytania otwarte punktowane w treści obejmujące zagadnienia z wykładów i literatury obowiązkowej. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 60 % punktów.
Ćwiczenia : ocena opracowania i prezentacji wybranego z programu zagadnienia – 60% oceny; indywidualna aktywność na zajęciach i pracy w grupie 40% oceny .
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen wszystkich form zajęć.
Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych: z teorii i praktyki pracy socjalnej, (red.) E.Włodarczyk, I.Cytlak, Poznań 2011.
Profesjonalna praca socjalna, nowy paradygmat czy niedokończone zadanie?, (red.) K.Piątek, K.Szymańska-Zybertowicz, Toruń 2011.
Szczepkowski J., Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 2010
Kubacka-Jasiecka D., Interwencja kryzysowa, pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010.
James R.K., Burl E.G., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.
Rodzina w lokalnym systemie pomocy, (red.) Czarnecka S., Majer R., Mirowska <. Częstochowa 2005.
Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Warszawa 2009.
Literatura każdorazowo polecana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 24-04-2021 06:56)