SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria i praktyka pracy socjalnej - nowe tendencje - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria i praktyka pracy socjalnej - nowe tendencje
Kod przedmiotu 14.5-WP-PSD-TPPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Lipowicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie pogłębionej wiedzy z zakresu nowych wyzwań w pracy socjalnej na rzecz wybranych osób i grup społecznych zagrożonych marginalizacją i ekskluzją. Ukazanie  różnorodnych koncepcji teoretyczno-praktycznych w pracy socjalnej – pomocy społecznej, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy i świadomego wyboru programów, stosowanych metod i technik w pracy z klientem indywidualnym , grupowym i środowiskowym.

Wymagania wstępne

 Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki społecznej, socjologii rodziny, psychologii rozwojowej

Zakres tematyczny

Wykłady
W poszukiwaniu dobrych praktyk pracy socjalnej ; PSSR – praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach; dylematy teorii i praktyki aktywizacji w pomocy społecznej – miedzy teoria a praktyką i złożonością współczesnych uwarunkowań; między biernością a bezradnością klientów pomocy społecznej wyzwaniem dla pracy socjalnej, case managment jako forma koordynacji usług społecznych; strategie interwencji kryzysowej wobec uchodźców jako nowe-stare wyzwanie dla pracy socjalnej pomocy społecznej.
Ćwiczenia
Omówienie grupy zjawisk utrwalających zjawisko wykluczenia społecznego i ekskluzji; 
Profesjonalizm w pracy socjalnej; analiza wybranych kryzysów życiowych i sposobów ich przezwyciężania; profesjonalizm w pracy socjalnej; dylematy etyczne i wypalenie zawodowe.  
 

Metody kształcenia

Wykłady: prowadzone metodą konwersatoryjną z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych;
Ćwiczenia: metody aktywizujące - praca w grupach; dyskusja – analiza wybranych przypadków; projektowanie pracy z klientem, grupami i społecznością lokalną
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: zaliczenie w formie pisemnej – pytania otwarte punktowane w treści obejmujące zagadnienia z wykładów i literatury obowiązkowej. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 60 %  punktów. 
Ćwiczenia : ocena opracowania i prezentacji wybranego  z programu zagadnienia – 60% oceny; indywidualna aktywność na zajęciach i pracy w grupie 40% oceny .
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen wszystkich form zajęć.
 

Literatura podstawowa

Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych: z teorii i praktyki pracy socjalnej, (red.) E.Włodarczyk, I.Cytlak, Poznań 2011.
Profesjonalna praca socjalna, nowy paradygmat czy niedokończone zadanie?, (red.) K.Piątek, K.Szymańska-Zybertowicz, Toruń 2011.
Szczepkowski J., Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 2010
 

Literatura uzupełniająca

Kubacka-Jasiecka D., Interwencja kryzysowa, pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010.
James R.K., Burl E.G., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.
Rodzina w lokalnym systemie pomocy, (red.) Czarnecka S., Majer R., Mirowska <. Częstochowa 2005.
Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Warszawa 2009.
 

Uwagi

Literatura każdorazowo polecana przez prowadzącego


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 24-04-2021 06:56)