SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Gerontologia społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Gerontologia społeczna
Kod przedmiotu 12.9-WP-PSD-GS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest pogłębienie z zakresu gerontologii, kluczowych pojęć i mechanizmów prowadzących do zmian społeczno-demograficznych, starzenia się społeczeństw oraz konsekwencji indywidualnego oraz procesu starzenia się jednostki i społeczeństwa. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu rozwoju człowieka w cyklu życia oraz podstawowa orientacja w płaszczyźnie zjawisk społecznych zachodzących w rodzinie i społeczeństwie.  

Zakres tematyczny

Wykłady
Charakterystyka dyscypliny - gerontologia społeczna (wybrane teorie), psychologiczne starzenie się człowieka, faza starości w cyklu życia człowieka, kryzysy w fazie starości, poradnictwo dla ludzi starszych, instytucje wsparcia społecznego dla seniorów.
Ćwiczenia
Specyfika poradnictwa dla ludzi starszych (opieka a pomoc; doradca – geragog); instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy poradnictwa; problemy ludzi starszych (strategie radzenia w konkretnej sytuacji problemowej). Człowiek stary w rodzinie, relacje międzypokoleniowe w rodzinach, poczucie jakości życia osób starszych.
 

Metody kształcenia

Wykład
wykład tradycyjny, interakcyjny, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Ćwiczenia
praca z dokumentem źródłowym, symulacja, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.  
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład
Uzyskanie pozytywnej oceny z testu wiedzy
Ćwiczenia 
Ocena przygotowanych przez studentów opracowań z wybranych zagadnień programowych oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
Ocena z przedmiotu 
Ocena końcowa  jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu
 

Literatura podstawowa

1.    Psychologia rozwoju człowieka T II , pod red. Hawras-Napierała B, Trempała J,  Warszawa 2001 
2.    Hurner S.J, Helms D.B. Rozwój człowieka 1999
3.    Szatur-Jaworska B, Błędowski D, Dzięgielewska M, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006, 
4.    Gerontologia dla pracowników socjalnych, pod red. K. Wiśniewskiej-Roszkowskiej, warszawa 1982 
5.    J. Rembowski, Psychologiczne problemy starzenia się człowieka, warszawa-Poznań, 1984
6.    A.Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn, 2005
 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 23:09)