SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Gerontologia społeczna |
Kod przedmiotu | 12.9-WP-PSD-GS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest pogłębienie z zakresu gerontologii, kluczowych pojęć i mechanizmów prowadzących do zmian społeczno-demograficznych, starzenia się społeczeństw oraz konsekwencji indywidualnego oraz procesu starzenia się jednostki i społeczeństwa.
Podstawowa wiedza z zakresu rozwoju człowieka w cyklu życia oraz podstawowa orientacja w płaszczyźnie zjawisk społecznych zachodzących w rodzinie i społeczeństwie.
Wykłady
Charakterystyka dyscypliny - gerontologia społeczna (wybrane teorie), psychologiczne starzenie się człowieka, faza starości w cyklu życia człowieka, kryzysy w fazie starości, poradnictwo dla ludzi starszych, instytucje wsparcia społecznego dla seniorów.
Ćwiczenia
Specyfika poradnictwa dla ludzi starszych (opieka a pomoc; doradca – geragog); instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy poradnictwa; problemy ludzi starszych (strategie radzenia w konkretnej sytuacji problemowej). Człowiek stary w rodzinie, relacje międzypokoleniowe w rodzinach, poczucie jakości życia osób starszych.
Wykład
wykład tradycyjny, interakcyjny, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Ćwiczenia
praca z dokumentem źródłowym, symulacja, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Uzyskanie pozytywnej oceny z testu wiedzy
Ćwiczenia
Ocena przygotowanych przez studentów opracowań z wybranych zagadnień programowych oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
Ocena z przedmiotu
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu
1. Psychologia rozwoju człowieka T II , pod red. Hawras-Napierała B, Trempała J, Warszawa 2001
2. Hurner S.J, Helms D.B. Rozwój człowieka 1999
3. Szatur-Jaworska B, Błędowski D, Dzięgielewska M, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006,
4. Gerontologia dla pracowników socjalnych, pod red. K. Wiśniewskiej-Roszkowskiej, warszawa 1982
5. J. Rembowski, Psychologiczne problemy starzenia się człowieka, warszawa-Poznań, 1984
6. A.Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn, 2005
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 23:09)