SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy wielokulturowości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy wielokulturowości
Kod przedmiotu 14.5-WP-PSD-WPW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student potrafi: zaprezentować współczesne stanowiska teoretyczne dotyczące podstaw organizacji i prowadzenia pomocy społecznej w społeczeństwie wielokulturowym

Wymagania wstępne

Antropologia kulturowa, Pedagogika społeczna, psychologia społeczna, socjologia ogólna

Zakres tematyczny

Sposoby definiowania i rozumienia pomocy społecznej oraz poradnictwa międzykulturowego (poradnictwo wielokulturowe, poradnictwo transnacjonalne, eurodoradztwo); Poznanie obszarów życia społecznego, w którym manifestują się różnice międzykulturowe (stosunek do zasad etycznych i prawnych wynikających ze zobowiązań międzyludzkich, stosunek do jednostek i grupy, sposób zachowania i postrzegania świata, sposób wyznaczania statusu społecznego, stosunek do czasu, otoczenia); Metody pracy z klientem pochodzącym z innego kręgu kulturowego (poradnictwo dla emigrantów, uchodźców, wędrowców (analiza specyfiki pojawiających się problemów  - język, płeć, wzorce kulturowe, szok kulturowy, nostalgia, samotność, alienacja).

Metody kształcenia

prezentacja, dyskusja grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz pozytywna ocena z pracy kontrolnej 

Ocena z przedmiotu to średnia ważona: 70% oceny z pracy kontrolnej i 30% oceny  za aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Literatura podstawowa

Boski P. Kulturowe ramy zachowań społecznych Warszawa 2009

Trompenars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002

Kartowicz E., Praca socjalna w Europie, Olsztyn 2005

Romowie 2011. Życie na pograniczu. Warszawa 2011 s. 134-163

Bartosz Adam, Nie bój się Cygana. Sejny 2004

Crapo Richard Psychologia w badaniach międzykulturowych. Czy ludzie wszędzie są tacy sami? Gdańsk 2003

Słowik Aneta Trajektoria uczenia się emigrantów w sytuacji doświadczania zawieszenia (floating). Ku rozumieniu poradnictwa międzykulturowego Studia Poradoznawcze 2012

Literatura uzupełniająca

Mariusz Szczygieł, Zrób sobie raj, 2010
Angelika Kuźniak, Papusza, 2013
Michael Moran, Kraj z księżyca. Podróże do serca Polski, 2010
A.J. Jacobs, Rok biblijnego życia, 2009
Włodzimierz Nowak, Niemiec. Wszystkie ucieczki Zygfryda, 2016
Katarzyna Tubylewicz, Moraliści. Jak Szwedzi uczą się na błędach i inne historie, 2017
Marek Orzechowski, Mój sąsiad islamista. Kalifat u drzwi Europy, 2015
Ludwika Włodek, Cztery sztandary, Jeden Adres. Historie ze Spisza, 2017 
Joanna Beata Michlic, Obcy jako zagrożenie. Obraz Żyda w Polsce od roku 1880 do czasów obecnych, 2015
Norbert Mappes-Niediek, Biedni Romowie, źli Cyganie : stereotypy i rzeczywistość, 2014
Mikołaj Grynberg, Rejwach, 2017
Asne Seierstad, Dwie siostry, 2018
Ziemowit Szczerek, Międzymorze, 2017

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2021 07:27)