SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne koncepcje filozofii i etyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne koncepcje filozofii i etyki
Kod przedmiotu 08.1-WP-PSD-WKF
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Paweł Walczak
  • dr Joanna Zegzuła - Nowak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi współczesnymi kierunkami i koncepcjami filozoficznymi oraz podstawowymi doktrynami etycznymi XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu idei filozoficznych na kształt i rozwój współczesnych nurtów w pedagogice.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Marksizm i neomarksizm; Pozytywizm i neopozytywizm; szkoła lwowsko-warszawska i postulat filozofii naukowej, koncepcja etyki niezależnej T. Kotarbińskiego, Egzystencjalizm; Fenomenologia i materialna etyka wartości; Współczesne odmiany utylitaryzmu; Personalizm; Filozofia dialogu. Wybrane nurty współczesnej filozofii wychowania: filozoficzne podstawy aksjocentryzmu i paidocentryzmu; Chrześcijańska pedagogika personalno-egzystencjalna; Pedagogika emancypacyjna; Pedagogika przezwyciężania obcości; Pedagogika agatologiczna.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego, wykorzystanie prezentacji multimedialnej

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie na podstawie testu z progami punktowymi. Test z różnymi typami zadań: pytania testowe wolnego wyboru, zadania tekstowe (analiza fragmentów), pytania otwarte. Zaliczenie otrzymuje student, który uzyska 60% punktów. Test sprawdza wiedzę z zakresu treści realizowanych na wykładzie.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Dudek J., Etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego, Wyd. WSP, Zielona Góra 1997;

  2. Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992.
  3. Gerald L. Gutek, Filozofia dla pedagogów, Gdańsk 2007.
  4. Kuderowicz Z., red., Filozofia XX wieku, T. I-II, Warszawa 2002.
  5. Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef (stosowne hasła).
  6. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2004.
  7. Tischner J., red., Filozofia współczesna, Kraków 1989.
  8. Skoczyński J., Woleński J., Historia filozofii polskiej, Wyd. WAM 2010;

  9. Woleński J., Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska, PWN, Warszawa 1985;

Literatura uzupełniająca

  1. Bourke V., Historia etyki, Toruń 1994.
  2. Etyka: zarys, Kraków 1992.
  3. Filek J., Filozofia odpowiedzialności XX wieku: teksty źródłowe, Kraków 2004.
  4. Filozofia: podstawowe pytania, red. E. Marten i M. Schnädelbach, Warszawa 1995.
  5. Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2002.
  6. Jan A., Kłoczowski, Filozofia dialogu, Poznań 2005.
  7. Przewodnik po etyce, red. P. Singera, Warszawa 1998.
  8. Stevenson L., Haberman D.L., Dziesięć koncepcji natury ludzkiej, Wrocław 2001.
  9. Walczak P., Wychowanie jako spotkanie: Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Kraków 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2021 07:29)