SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria i praktyka poradnictwa zawodowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria i praktyka poradnictwa zawodowego
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSD-TPPZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student potrafi: zaprezentować współczesne stanowiska teoretyczne dotyczące kariery i procesu jej wspomagania; porównać i powiązać działania praktyczne w poradnictwie zawodowym z podstawami teoretycznymi; odnieść się krytycznie do celów i metod działania doradców zawodowych. 

Wymagania wstępne

Teoria poradnictwa, psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, socjologia ogólna

Zakres tematyczny

Wykłady
Aktualne podstawy prawne poradnictwa kariery w Polsce. Koncepcja trzech etapów interwencji w doradztwie i poradnictwie zawodowym. Teorie cechy i czynnika, psychoanaliza i jej wpływ na poradnictwo kariery. Koncepcja Edwarda Bordina, wpływy psychologii rozwojowej na poradnictwo kariery - koncepcja Donalda Supera, teorie kognitywne - orientacja dynamiczna w poradnictwie kariery - podejście oparte na dylematach, wykorzystanie teorii chaosu w karierze, teoria „przypadków” Johna Krumboltza, podejście narracyjne w poradnictwie kariery. Konstruowanie kariery Jeana Guicharda, orientacja holistyczna w poradnictwie kariery. Koncepcja „creating the work you love” Ricka Jarow, “akcja ja” Joanny Zugmann i Wernera Lanthalera. Koncepcje socjologiczne w poradnictwie kariery. Poradnictwo grupowe: Metoda edukacyjna, kurs inspiracji. Wybrane praktyki działania doradcy zawodowego: techniki autodiagnostyczne, bilans kompetencji, indywidualny plan działania, rola informacji zawodowej.
Ćwiczenia
Stres w pracy doradcy zawodowego, rozwój zawodowy doradcy, radzenie sobie z trudnym klientem w poradnictwie, wielokulturowość w poradnictwie kariery, standaryzacja usług, poradnictwo kariery w edukacji, poradnictwo kariery dla osób dotkniętych niepełnosprawnością, 
 

Metody kształcenia

Wykłady 
Wykład, prezentacja
Ćwiczenia
Prezentacja, analiza tekstu, dyskusja grupowa, zajęcia warsztatowe, metody projektowe
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady 
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Egzamin w formie testu z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu. Minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 60% poprawnych odpowiedzi.
Ćwiczenia 
Zaliczenie z ćwiczeń: ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie prezentacji na wybrany temat oraz przygotowanie pracy kontrolnej. Ocena jest średnią ważoną 10% za aktywne uczestnictwo w zajęciach, 30% za prezentację, 60% za pracę kontrolną.
Ocena z przedmiotu 
Oceną końcową z przedmiotu będzie wypadkowa ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń
 

Literatura podstawowa

Bańka A., (2007), Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Print-B.
Guichard J., Huteau M., (2005), Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Oficyna Wydawnicza Impuls: Kraków.
Paszkowska-Rogacz A. (2003), Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Ustawicznej.
Wołk Z., (2006)., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski: 
Herr E. L., Cramer S. H. (2001), Planowanie kariery zawodowej. Warszawa: Centrum Metodyczne Informacji i Poradnictwa Zawodowego, Krajowy Urząd Pracy
Minta J., (2012), Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery zawodowej. Warszawa 
 

Literatura uzupełniająca

Szumigraj M., (2011), Poradnictwo kariery. Oficyna Wydawnicza Łośgraf: Warszawa.
Kukla D., (red.), (2009), Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka. Wybrane obszary. Warszawa. 

Każdorazowo zalecana przez prowadzącego
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 24-04-2021 06:53)