SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kierowanie zasobami ludzkimi |
Kod przedmiotu | 14.9-WP-PSD- KZL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Pogłębienie wiedzy o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi regułach (ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności analitycznych i opisowych). Ćwiczenie umiejętności identyfikowania zasobów lidzkich. Ćwiczenie podstawowych umiejętności kierowania małymi grupami i jednostkami (podejmowanie decyzji, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów, ustalanie ról grupowych itd.).
Superwizja, umiejętności interpersonalne.
Wykłady
1. Teoria zasobów w aspekcie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach. 2. Kategorie definiowania zasobów. 3. Techniki identyfikowania zasobów. 4. Kierowanie i przewodzenie grupą oraz jednostkami (style kierowania). 5. Proces podejmowania decyzji (modele podejmowania decyzji, rodzaje decyzji, techniki i narzędzia podejmowania decyzji. 6. Rozwiązywanie konfliktów (istota konfliktu; kierowanie konfliktem). 7. Motywowanie ludzi do działania (modele motywacji, teorie motywacji, narzędzia motywacji), 8. Identyfikacja ról zespołowych.
Ćwiczenia
1. Praca na zasobach klienta. 2. Ćwiczenie umiejętności identyfikowania i opisywania zasobów klienta pomocy społecznej oraz grup. 3. Istota kierowania zasobami (sposoby definiowania); 4. Umiejętność podejmowania decyzji; 5. Umiejętności komunikacyjne; 6. Role grupowe; 7. Rozwiązywanie konfliktów grupowych, 8. Ćwiczenie umiejętności motywowania zespołów do pracy.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia – metoda projektu, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, dyskusja, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Kolokwium / test (ocena dostateczna – 50-60% prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%).
Ćwiczenia
Projekt do opracowania przez studentów - Identyfikacja zasobów środowiskowych lub jednostkowych i projektowanie pracy (ocena dostateczna – słabe powiązanie z treściami wykładowymi, częściowa orientacja w problematyce, odtwórcze pomysły rozwiązań; odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – umiejętność połączenia opracowania z treściami wykładowymi, mało elementów twórczych w proponowanych propozycjach rozwiązań; ocena bardzo dobra – umiejętność płynnego łączenia prezentowanych treści z problematyką wykładów, konstruktywne i autorskie pomysły rozwiązań).
Oceną końcową będzie średnia arytmetyczna obu form.
1. Listwan T, Sułkowski Ł, Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi, 2016
2. Tomczak M, Krawczyk-Bryłka B, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Wybrane aspekty, 2017
3. Wyrzykowska B., Karbowiak K., Kierowanie zasobami ludzkimi w organizacji.
4. Piotrkowski K., Światkowski M., Kierowanie zespołami ludzi.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
1. P.Jong, I Kim Berg, Rozmowy o rozwiązaniach. Podręcznik.
2. Ratner Ch, George E, Iveson Ch, Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu. 100 najważniejszych tez, założeń i technik, Łódź 2017
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 11:42)