SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kierowanie zasobami ludzkimi - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kierowanie zasobami ludzkimi
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSD- KZL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Pogłębienie wiedzy o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi regułach (ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności analitycznych i opisowych). Ćwiczenie umiejętności identyfikowania zasobów lidzkich. Ćwiczenie podstawowych umiejętności kierowania małymi grupami i jednostkami (podejmowanie decyzji, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów, ustalanie ról grupowych itd.).

Wymagania wstępne

Superwizja, umiejętności interpersonalne.

Zakres tematyczny

Wykłady

1. Teoria zasobów w aspekcie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach. 2. Kategorie definiowania zasobów. 3. Techniki identyfikowania zasobów. 4. Kierowanie i przewodzenie grupą oraz jednostkami (style kierowania). 5. Proces podejmowania decyzji (modele podejmowania decyzji, rodzaje decyzji, techniki i narzędzia podejmowania decyzji. 6. Rozwiązywanie konfliktów (istota konfliktu; kierowanie konfliktem). 7. Motywowanie ludzi do działania (modele motywacji, teorie motywacji, narzędzia motywacji), 8. Identyfikacja ról zespołowych.

Ćwiczenia

1. Praca na zasobach klienta. 2. Ćwiczenie umiejętności identyfikowania i opisywania zasobów klienta pomocy społecznej oraz grup. 3. Istota kierowania zasobami (sposoby definiowania); 4. Umiejętność podejmowania decyzji; 5. Umiejętności komunikacyjne; 6. Role grupowe; 7. Rozwiązywanie konfliktów grupowych, 8. Ćwiczenie umiejętności motywowania zespołów do pracy.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – metoda projektu, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, dyskusja, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Kolokwium / test (ocena dostateczna – 50-60% prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%).

Ćwiczenia

Projekt do opracowania przez studentów - Identyfikacja zasobów środowiskowych lub jednostkowych i projektowanie pracy (ocena dostateczna – słabe powiązanie z treściami wykładowymi, częściowa orientacja w problematyce, odtwórcze pomysły rozwiązań; odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – umiejętność połączenia opracowania z treściami wykładowymi, mało elementów twórczych w proponowanych propozycjach rozwiązań; ocena bardzo dobra – umiejętność płynnego łączenia prezentowanych treści z problematyką wykładów, konstruktywne i autorskie pomysły rozwiązań).

Oceną końcową będzie średnia arytmetyczna obu form.

Literatura podstawowa

1. Listwan T, Sułkowski Ł, Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi, 2016

2. Tomczak M, Krawczyk-Bryłka B, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Wybrane aspekty, 2017

3. Wyrzykowska B., Karbowiak K., Kierowanie zasobami ludzkimi w organizacji.

4. Piotrkowski K., Światkowski M., Kierowanie zespołami ludzi.       

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

1. P.Jong, I Kim Berg, Rozmowy o rozwiązaniach. Podręcznik.

2. Ratner Ch, George E, Iveson Ch, Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu. 100 najważniejszych tez, założeń i technik, Łódź 2017

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 11:42)