SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań społecznych |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PSD-MBS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Zapoznanie studentów z funkcjami nauki, cechami praktyki badawczej, założeniami badań ilościowych i jakościowych, charakterystykami poszczególnych paradygmatów w naukach społecznych. Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami metodologicznymi, specyfiką badań społecznych. Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych, doboru adekwatnego do celu badań paradygmatu, umiejętności doboru adekwatnych narzędzi badawczych.
Podstawowa wiedza dotycząca metod i technik badań społecznych.
Wykłady
Praktyka badawcza i praktyka pedagogiczna jako praktyki społeczna. Rodzaje wiedzy: wiedza potoczna a wiedza naukowa. Zdefiniowanie pojęcia nauka. Funkcje nauki. Współczesna klasyfikacja nauk. Wyodrębnienie się i specyfika nauk społecznych. Wyjaśnianie i rozumienie jako procedury naukowe. Pojęcie paradygmatu i teorii naukowej. Paradygmaty w pedagogice. Badania ilościowe i jakościowe. Etapy procesu badawczego. Wybrane metody badań społecznych - sondaż diagnostyczny, monografia pedagogiczna, badania eksperymentalne, metoda indywidualnych przypadków, metoda socjometryczna. Etyczne aspekty badań społecznych.
Ćwiczenia
Etapy procesu badawczego w paradygmat badań ilościowych i jakościowych. Analiza propozycji tematów projektów badawczych w paradygmacie ilościowym jako zadań do zrealizowania przez uczestników zajęć. Przedstawienie wybranego problemu w świetle literatury. Operacjonalizacja pojęć teoretycznych. Formułowanie celów, problemów, zmiennych, hipotez i wskaźników. Prezentacja projektu badań ilościowych. Analiza przykładów projektów i wyników badań jakościowych. Problemy etyczne w badaniach społecznych.
Wykłady – wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia – dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym – przygotowanie projektu badawczego, prezentacja założeń teoretycznych do podjętej problematyki.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie minimum 55% punktów możliwych do uzyskania na końcowym egzaminie z całości nauczanych treści. Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu osób szczególnie zaangażowanych w realizację zadań w ramach ćwiczeń na wniosek prowadzącego ćwiczenia.
Ćwiczenia
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie minimum 55% punktów z możliwych do uzyskania. Punkty za ćwiczenia można uzyskać: za wykonanie zadań na ćwiczeniach związanych z realizacją projektu, za projekt metodologiczny.
Ocena końcowa
Ocena końcowa z przedmiotu Metodologia badań społecznych ustalana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych na ćwiczeniach (50%) i egzaminie (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa wyznaczana jest następująco: od 55% dostateczny, od 65% dostateczny plus, od 75% dobry, od 85% dobry plus, od 95% bardzo dobry.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 11:27)