SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań społecznych
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSD-MBS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z funkcjami nauki, cechami praktyki badawczej, założeniami badań ilościowych i jakościowych, charakterystykami poszczególnych paradygmatów w naukach społecznych. Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami metodologicznymi, specyfiką badań społecznych. Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych, doboru adekwatnego do celu badań paradygmatu, umiejętności doboru adekwatnych narzędzi badawczych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza dotycząca metod i technik badań społecznych.

Zakres tematyczny

Wykłady

Praktyka badawcza i praktyka pedagogiczna jako praktyki społeczna. Rodzaje wiedzy: wiedza potoczna a wiedza naukowa. Zdefiniowanie pojęcia nauka. Funkcje nauki. Współczesna klasyfikacja nauk. Wyodrębnienie się i specyfika nauk społecznych. Wyjaśnianie i rozumienie jako procedury naukowe. Pojęcie paradygmatu i teorii naukowej. Paradygmaty w pedagogice. Badania ilościowe i jakościowe. Etapy procesu badawczego. Wybrane metody badań społecznych - sondaż diagnostyczny, monografia pedagogiczna, badania eksperymentalne, metoda indywidualnych przypadków, metoda socjometryczna. Etyczne aspekty badań społecznych.

Ćwiczenia

Etapy procesu badawczego w paradygmat badań ilościowych i jakościowych. Analiza propozycji tematów projektów badawczych w paradygmacie ilościowym jako zadań do zrealizowania przez uczestników zajęć. Przedstawienie wybranego problemu w świetle literatury. Operacjonalizacja pojęć teoretycznych. Formułowanie celów, problemów, zmiennych, hipotez i wskaźników.  Prezentacja projektu badań ilościowych. Analiza przykładów projektów i wyników badań jakościowych. Problemy etyczne w badaniach społecznych. 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia – dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym – przygotowanie projektu badawczego, prezentacja założeń teoretycznych do podjętej problematyki.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie minimum 55% punktów możliwych do uzyskania na końcowym egzaminie z całości nauczanych treści. Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu osób szczególnie zaangażowanych w realizację zadań w ramach ćwiczeń na wniosek prowadzącego ćwiczenia.

Ćwiczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie minimum 55% punktów z możliwych do uzyskania. Punkty za ćwiczenia można uzyskać: za wykonanie zadań na ćwiczeniach związanych z realizacją projektu, za projekt metodologiczny.

Ocena końcowa

Ocena końcowa z przedmiotu Metodologia badań społecznych ustalana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych na ćwiczeniach (50%) i egzaminie (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa wyznaczana jest następująco: od 55% dostateczny, od 65% dostateczny plus, od 75% dobry, od 85% dobry plus, od 95% bardzo dobry.

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
  2. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
  3. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
  4. Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
  5. Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993, 1994, 1996.
  6. Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych, Zielona Góra 2006.
  7. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  8. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985.
  9. Palka S., Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.
  10. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.
  11. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  12. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.
  13. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
  14. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.

Literatura uzupełniająca

  1. Amsterdamski S., Między historią a metodą: spory o racjonalność nauki, Warszawa 1983.
  2. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 2002.
  3. Chalmers A., Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki: wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki, Wrocław 1997.
  4. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, T. I-II, Warszawa 2009.
  5. Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006.
  6. Kmita J., O kulturze symbolicznej, Warszawa 1983.
  7. Kuhn T.S., Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 1968.
  8. Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszowy: przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, Ossolineum 1984.
  9. Mayntz R., Holm K., Hübner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985.
  10. Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków 2006.
  11. Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Warszawa 2001.
  12. Paprzycka E., Kobiety żyjące w pojedynkę, Toruń 2008.
  13. Shaughnessy J., Zechmeister E.B., Zechmeister J.S., Metody badawcze w psychologii, Gdańsk 2002.
  14. Stefanowska M., Odbiorcy kultury – deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1988.
  15. Sułek A., Metody analizy socjologicznej: wybór tekstów, Warszawa 1986.
  16. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa 2002.
  17. Wójcicki R., Teorie w nauce, cz. 1, Warszawa 1991.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 11:27)