SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika społeczna
Kod przedmiotu 05.7-WP-PSP-PedS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest umiejętność  definiowania i opisywania środowisk wychowawczych przez studenta, rozpoznawania problemów w nich występujących. Student również umie rozpoznać i wyjaśnić zakres oddziaływań wychowawczych środowisk kształtujących życie jednostek i grup społecznych. Student potrafi przedstawić działania pedagoga społecznego w różnych obszarach  – edukacji, opieki, pracy socjalnej oraz animacji społeczno – kulturalnej. Student umie wskazać, jakie instytucje socjalne i kulturalne wspierają rozwój dzieci i młodzieży oraz ludzi dorosłych. Student potrafi analizować zjawiska wpływające na życie społeczne tj.: bezrobocie, bezdomność, ubóstwo, emigracja zarobkowa czy medialna dominacji form spędzania czasu wolego.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

1. Pedagogika społeczna i jej problematyka
Rozwój pedagogiki społecznej w Polsce. Przyczyny wyodrębnienia się pedagogiki społecznej. Zadania, zakres  i działy pedagogiki społecznej. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej. Czołowi przedstawiciele pedagogiki społecznej.
2. Konteksty metodologiczne pedagogiki społecznej. Związki pedagogiki społecznej z innymi dyscyplinami. Metody i techniki badań stosowanych w pedagogice społecznej.
3. Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne, szkoła, zakład pracy. 
4. Problemy współczesnego społeczeństwa: 
•    ubóstwo i bezdomność jako zjawisko i problem społeczny;
•    wybrane zagadnienia bezrobocia;
•    agresja i nietolerancja jako mechanizmy zagrożenia ładu  społecznego;
•    emigracja zarobkowa i jej społeczne skutki;
•    medialna dominacji form spędzania czasu wolego;
•    przemoc jako zjawisko społeczne;
•    niepełnosprawność jako problem społeczny;
•    zjawisko samotności;
•    żal po stracie, czyli o przeżywaniu żałoby;
•    czas wolny współcześnie;
•    starość jako problem społeczny.
  

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z książką, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: Wykłady kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny lub ustny (w zależności od prowadzącego wykłady) z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi na pytania.
Zaliczenie z ćwiczeń: Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:  ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.
Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Literatura podstawowa

Cichosz M. , Pedagogika społeczna w latach 1945-2005, Toruń 2007.

Gorniakowska E., Radziewicz – Winnicki A. (red.), Pedagogika społeczna, Katowice 1999.

Kawula S. (red.), Studia z pedagogiki społecznej, Olsztyn 1996.

Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 1,2 Warszawa 2003.

Lalak D., Piech T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999.

Marynowicz – Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1,2 Warszawa 2007.

Marynowicz – Hetka E. i in. (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Łódź 1998.

Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2006.

Przecławska A. (red.), Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań, Warszawa 1996.

Radziewicz – Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.

Radziewicz – Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2005.

Literatura uzupełniająca

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Korlak-Łukasiewicz (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 11:01)