SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika rodziny
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSP-Prod
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Utrwalenie wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach.
Ćwiczenie umiejętności komunikowania interpersonalnego i społecznego

Wymagania wstępne

Wprowadzenie do psychologii; Wstęp do pedagogiki; Pedagogika społeczna

Zakres tematyczny

Wykłady:
1)    Rodzina – struktura, podział, funkcje; 2) Koncepcja Margaret Mead; 3) Osobowości rodziny (chaotyczna, władzy, związków, opiekuńcza, nadmiernie uzależniona); 4) Przemiany współczesnej rodziny; 5) Style wychowania; 6) Postawy rodzicielskie; 7) Rodziny w kryzysie
Ćwiczenia:
1)  Cykl życia rodziny (M.Erickson); 2) Genogramy (graficzny układ struktury rodzinny i relacji pomiędzy członkami rodziny); 3) koncepcja T. Gordona; 4) Rysunek rodziny 

Metody kształcenia

wykład konwencjonalny, wykład problemowy, pokaz,  praca z książką, praca z dokumentem źródłowym,
metoda przypadków, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda
problemowa, burza mózgów, metody ekspresyjne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

wykłady: test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)

ćwiczenia: zadanie problemowe do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – prezentacja treści wraz z zaangażowaniem grupy do pracy; ocena bardzo dobra – prezentacja treści na odpowiednim przykładzie i zaangażowaniem grupy do pracy)

Literatura podstawowa

Kawula, Brągiel, Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 2005,
Kawula S. Kształt rodziny współczesnej, Toruń 2006,
M.Przetacznik-Gierowska, Z.Włodawski, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994,
M. Sikorska, Nowa Matka, Nowy Ojciec, Nowe Dziecko. O Nowym Układzie Sił w Polskich Rodzinach, 2009

D.Field, Osobowości rodzinne, 1996
A.Frydrychowicz, Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych, 1984
T.Gordon, Wychowanie bez porażek, 2016
Przetacznikowa M., Włodarski Z., Psychologiczne podstawy wychowania w rodzinie [w:] Psychologia wychowawcza, Warszawa 1983. 
M.Przetacznik-Gierowska, Z.Włodawski, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994,

Literatura uzupełniająca

B.Dymara, Dziecko w świecie rodziny, Kraków 1998,
A.Faber, E.Mazlish, Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, aby dzieci do nas mówiły,
Oblicza ojcostwa, pod red. D.Kornas-Bieli, Lublin,2001.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 17:23)