SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy socjalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy socjalnej
Kod przedmiotu 14.5-WP-PSP-MPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Lipowicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z tradycyjnymi i najnowszymi metodami i technikami pracy socjalnej stosowanymi w pracy z jednostkami, grupami i społecznościami, rozwijanie umiejętności doboru adekwatnych do indywidualnych sytuacji metod postępowania.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Proces postępowania metodycznego w pracy socjalnej. Klasyczne metody pracy socjalnej-geneza i rozwój. Podstawy diagnozowania w pracy socjalnej (cele, etapy i aspekty diagnozy socjalnej, przegląd technik i narzędzi diagnostycznych, techniki graficzne). Specyfika diagnozy indywidualnej, diagnozy rodziny, małej grupy społecznej i społeczności lokalnej. Metodyczne aspekty projektowania działań socjalnych (projekty indywidualne i instytucjonalne). Kontrakt  w pracy socjalnej. Ewaluacja i ocena działań socjalnych. Elementy metodyki Pracy Socjalnej Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (PSR). Doskonalenie umiejętności metodą warsztatową z zastosowaniem symulacji, dramy i analizy przypadków.

 

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia – metody ekspresyjne, symulacje,  praca z przypadkiem, projektowanie
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem w formie pisemnej - test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu; minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 50% punktów.
Zaliczenie z ćwiczeń: efekty kształcenia będą weryfikowane trzema sposobami: ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena prezentacji indywidualnej diagnozy socjalnej dla wybranej rodziny lub osoby wraz z proponowanymi działaniami wspierającymi; kolokwium w formie testu z progami punktowymi(pytania zamknięte i otwarte) z zakresu  tematyki objętej ćwiczeniami - minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 50% punktów;  70% oceny końcowej stanowi ocena z testu, pozostałe 30% stanowić będą inne wskazane oceny cząstkowe.
Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.
 

Literatura podstawowa

Szczepkowski J. , Praca socjalna- podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 2010
Egan G., Kompetentne pomaganie, Poznań 2002
Geldard  K., Geldard D., Rozmowa, która pomaga, Gdańsk 2004
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, Warszawa 2006
Robertis Ch., Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa 1996
Robertis Ch., Pascal H., Postępowanie metodyczne w pracy z grupami i społecznościami, Warszawa 1997
Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Warszawa 1995.


 

Literatura uzupełniająca

Ryś M., Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa 2009

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Lipowicz (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 10:05)