SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja i profilaktyka zdrowotna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja i profilaktyka zdrowotna
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSP-EPZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowia człowieka i jego biologicznych oraz psychospołecznych uwarunkowań oraz zasad profilaktyki wybranych zaburzeń i chorób. Znajomość procedur i  działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrony zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej

Zakres tematyczny

Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci, młodzieży i młodych dorosłych
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne (bezpłodność, późne macierzyństwo)
Zaburzenia odżywiania (bulimia, anoreksja, otyłość, diety)
Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia
Medycyna estetyczna i upiększanie ciała
Zdrowie odżywianie (slow food, fast food, GMO)
Choroby cywilizacyjne, szczepienia, epidemie
Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne młodych ludzi niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości
 

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, prezentacje multimedialne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi, ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć. Końcowa ocena z przedmiotu to ocen z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.    Bishop G. Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław 2000
2.    Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
3.    Karski B. (red.), Promocja zdrowia, wyd. IGNIS, Warszawa 1999
4.    Lewicki Cz., Edukacja zdrowotna – systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006.
5.    Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008
6.    Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, Warszawa 2010
 

Literatura uzupełniająca

1.    Gaweł A., Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003.
2.    Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie. Wartość. Edukacja, Impuls, Kraków 2006.
3.    Kuchcińska M., Kościńska E. (red.) Konteksty zdrowia i edukacji zdrowotnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010
4.    Woynarowska B. (red.), Zdrowie i szkoła, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000
5.    Woynarowska B., Kapica M. (red.) Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej. Stan i oczekiwania, Krajowy Ośrodek Wspierana Edukacji Zawodowej, Warszawa 2001
6.    Syrek E., Zdrowie w  aspekcie pedagogiki społecznej, Katowice 2000
7.    Sokołowska M., Skoczek G. (red.), Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole, Warszawa 2000
8.    Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2021 06:32)