SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ewaluacja w pomocy społecznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ewaluacja w pomocy społecznej
Kod przedmiotu 14.5-WP-PSP-EPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Lipowicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie kompetencji umożliwiających planowanie i projektowanie ewaluacji w pomocy społecznej, pracy socjalnej; dokonania oceny potrzeb instytucji, organizacji – niezbędnych do planowania przyszłych działań, oceny bieżącej i finalnej stosowanych programów

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych strategii i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach jakościowych i ilościowych: eksperymencie; sondażu, studium przypadku; metodach kombinowanych; zasady zbierania informacji, analizy i interpretacji danych.

Zakres tematyczny

Miejsce i rola ewaluacji w naukach społecznych, różnorodne podejścia i ujęcia ewaluacji jako: procesu, dyskursu, rozwoju i prognozowania społecznego; modele i funkcje ewaluacji wykorzystywane w obszarze polityki społecznej, pomocy społecznej i pracy socjalnej (pro aktywny, wyjaśniający, interakcyjny, monitorujący, zintegrowany); zarządzanie ewaluacją oraz projektowanie ewaluacji na poziomie systemu pomocy społecznej i organizacji jako całości oraz na poziomie bezpośredniej pracy socjalnej realizowanej w rozmaitych instytucjach pomocy społecznej; etapy procesu badań ewaluacyjnych, operacjonalizacja – projektowanie ewaluacji; kryteria badań, kluczowe elementy dobrej ewaluacji, ewaluacja i monitoring,

Metody kształcenia

metody aktywizujące: dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku, analiza tekstów. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z ćwiczeń: podstawą uzyskania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz opracowanie projektu ewaluacji wybranych działań z zakresu pomocy społecznej wraz z opracowaniem wniosków dotyczących wprowadzenia niezbędnych modyfikacji celem realizacji zakładanych celów ocenianego działania. 
Ocena zaliczenia to średnia ważona: 80% oceny z pracy kontrolnej i 20% oceny za aktywne uczestnictwo w zajęciach. 
Ocena końcowa: ocenę końcową stanowi ocena z ćwiczeń
 

Literatura podstawowa

Frieske K., 1990, Socjologia w działaniu. Nadzieje i rozczarowania, Warszawa. 
Korporowicz L., 1997, Ewaluacja w Edukacji, Warszawa. 
Korporowicz L., 2000, Nowe twarze ewaluacji: w kierunku interwencji, analizy czy inspiracji, [w:] Socjotechnika: kontrowersje, rozwój perspektywy, (red.) J.Kubin, J.Kwaśniewski, Warszawa. 
Korporowicz L., 2001, Społeczne wyzwania ewaluacji, [w:] Rozumienie zmian społecznych, (red.) E.Hałas, Lublin. 
Krzyszkowski J., 1998, Elementy organizacji I zarządzania w pomocy społecznej, Lublin. 
Ornacka K., 2003, Ewaluacja. Między naukami społecznymi i pracą socjalną, Zeszyty Pracy Socjalnej (zeszyt 8), Kraków. 
O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, 2008, (red.) J.Staręga-Piasek, A.Hryniewicka, IRSS, Warszawa. 
Sidor-Rządkowska M., 2001, Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Kraków. 
Wskaźniki społeczne jako narzędzia pomiaru skuteczności i efektywności polityki społecznej, pracy socjalnej, 1999, (red.) M.Bednarski, B.Szatur-Jaworska, IPiSS, Warszawa.
 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Lipowicz (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 10:02)