SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ewaluacja w pomocy społecznej |
Kod przedmiotu | 14.5-WP-PSP-EPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie kompetencji umożliwiających planowanie i projektowanie ewaluacji w pomocy społecznej, pracy socjalnej; dokonania oceny potrzeb instytucji, organizacji – niezbędnych do planowania przyszłych działań, oceny bieżącej i finalnej stosowanych programów
Znajomość podstawowych strategii i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach jakościowych i ilościowych: eksperymencie; sondażu, studium przypadku; metodach kombinowanych; zasady zbierania informacji, analizy i interpretacji danych.
Miejsce i rola ewaluacji w naukach społecznych, różnorodne podejścia i ujęcia ewaluacji jako: procesu, dyskursu, rozwoju i prognozowania społecznego; modele i funkcje ewaluacji wykorzystywane w obszarze polityki społecznej, pomocy społecznej i pracy socjalnej (pro aktywny, wyjaśniający, interakcyjny, monitorujący, zintegrowany); zarządzanie ewaluacją oraz projektowanie ewaluacji na poziomie systemu pomocy społecznej i organizacji jako całości oraz na poziomie bezpośredniej pracy socjalnej realizowanej w rozmaitych instytucjach pomocy społecznej; etapy procesu badań ewaluacyjnych, operacjonalizacja – projektowanie ewaluacji; kryteria badań, kluczowe elementy dobrej ewaluacji, ewaluacja i monitoring,
metody aktywizujące: dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku, analiza tekstów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z ćwiczeń: podstawą uzyskania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz opracowanie projektu ewaluacji wybranych działań z zakresu pomocy społecznej wraz z opracowaniem wniosków dotyczących wprowadzenia niezbędnych modyfikacji celem realizacji zakładanych celów ocenianego działania.
Ocena zaliczenia to średnia ważona: 80% oceny z pracy kontrolnej i 20% oceny za aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Ocena końcowa: ocenę końcową stanowi ocena z ćwiczeń
Frieske K., 1990, Socjologia w działaniu. Nadzieje i rozczarowania, Warszawa.
Korporowicz L., 1997, Ewaluacja w Edukacji, Warszawa.
Korporowicz L., 2000, Nowe twarze ewaluacji: w kierunku interwencji, analizy czy inspiracji, [w:] Socjotechnika: kontrowersje, rozwój perspektywy, (red.) J.Kubin, J.Kwaśniewski, Warszawa.
Korporowicz L., 2001, Społeczne wyzwania ewaluacji, [w:] Rozumienie zmian społecznych, (red.) E.Hałas, Lublin.
Krzyszkowski J., 1998, Elementy organizacji I zarządzania w pomocy społecznej, Lublin.
Ornacka K., 2003, Ewaluacja. Między naukami społecznymi i pracą socjalną, Zeszyty Pracy Socjalnej (zeszyt 8), Kraków.
O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, 2008, (red.) J.Staręga-Piasek, A.Hryniewicka, IRSS, Warszawa.
Sidor-Rządkowska M., 2001, Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Kraków.
Wskaźniki społeczne jako narzędzia pomiaru skuteczności i efektywności polityki społecznej, pracy socjalnej, 1999, (red.) M.Bednarski, B.Szatur-Jaworska, IPiSS, Warszawa.
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Lipowicz (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 10:02)