SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wsparcie społeczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wsparcie społeczne
Kod przedmiotu 14.5-WP-PSP- WS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie podstawowej wiedzy z zakresu wsparcia formalnego i nieformalnego i znaczenia jego poczucia dla prawidłowego funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu poradnictwa

Zakres tematyczny

Wykłady:

Sposoby definiowanie wsparcia społecznego, rodzaje wsparcia społecznego); Interwencja kryzysowa jako przykład wsparcia społecznego; Poradnictwo jako przykład wsparcia społecznego; Opieka i pomoc jako wsparcie (różnice pomiędzy opieką a pomocą); Nieadekwatność i nieskuteczność wsparcia społecznego; Internetowe grupy wsparcia społecznego 

Ćwiczenia:

Identyfikowanie rodzajów wsparcia społecznego w różnych działaniach społecznych (oraz w przekazach medialnych); Poszukiwanie zasobów w trakcie udzielania wsparcia; Instytucje wsparcia społecznego

Metody kształcenia

wykład konwencjonalny, wykład problemowy,  praca z książką, praca z dokumentem źródłowym,
metoda przypadków, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda
problemowa, burza mózgów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

wykłady: test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)

ćwiczenia: zadanie problemowe do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – prezentacja treści wraz z zaangażowaniem grupy do pracy; ocena bardzo dobra – prezentacja treści na odpowiednim przykładzie i zaangażowaniem grupy do pracy)

Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

 

Literatura podstawowa

Hajduk B., Hajduk E., (2006), O rodzajach pomocy, Kraków. 
Hetherington A., (2004), Wsparcie psychologiczne w służbach ratowniczych, Gdańsk. 
Kaniasty K., (2001), Dynamika wsparcia społecznego w kontekście stresu społeczności, [w:] Psychologia społeczna w zastosowaniach, (red.) K. Lachowicz-Tabaczek, Wrocław. 
Sęk H., Cieślak R., (red.), (2004), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa. 
Sutton C., (2004), Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk. 

J.Greenstone, S.Leviton, Interwencja kryzysowa, Sopot 2004
 

Literatura uzupełniająca

E.Kennedy, S.Charles, Jak pomagać dobrą radą. Poradnik. Kraków 2010,

A.Giedrojć, Internetowe (anty)poradnictwo dla anorektyczek [w:] Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, pod red. D.Zielińskaiej-Pękał, Zielona Góra 2009

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 17:24)