SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z dzieckiem zdolnym i twórczym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z dzieckiem zdolnym i twórczym
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-PDZT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / Wspieranie dzieci w rozwoju zdolności
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki i organizowania zajęć dla dzieci zdolnych i twórczych. Zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, psychologii, pedagogiki zdolności i twórczości.

Zakres tematyczny

Wykład:

Strategie kształcenia uczniów zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciela z dzieckiem zdolnym.  Projektowanie pracy z dziećmi uzdolnionymi.

Konwersatorium:

Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży.  Wybrane metody rozwijające zdolności i twórczość dzieci. Pomoce dydaktyczne w pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym. Zasady i strategie pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym. Formy ekspresji plastycznej dzieci. Treningi i lekcje twórczości.

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy.

Konwersatoria – praca z tekstem, z dokumentem źródłowym; problemowe, praktycznego działania.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów oraz projektu sytuacji edukacyjnej dla dzieci zdolnych i twórczych

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności studentów, prezentacji wybranego zagadnienia oraz projektu ćwiczeń dla dzieci zdolnych i twórczych

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładów i konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
  2. Limont  W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  3. Magda-Adamowicz M., Pszenda I., Trening twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa 1997.
  2. Uszyńska-Jarmoc J., Podróże – skarby – przygoda: podręcznik i program rozwijania twórczości, samodzielności oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci z klas I-III, Białystok 2000.
  3. M. Magda-Adamowicz, K. Żernik, Twórczość werbalna dzieci – koncepcja i identyfikacje, [w:] B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.), Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, gRUPA TOMANI, Kraków 2016

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 22:57)