SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komputer w szkole podstawowej z metodyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komputer w szkole podstawowej z metodyką
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD-KEEM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / Edukacja medialna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do prowadzenia edukacji komputerowej na poziomie szkoły podstawowej. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności konieczne do organizowania warsztatu pracy nauczyciela, przygotowania i poprowadzenia zajęć w klasie. Projektowania materiałów edukacyjnych niezbędnych w pracy nauczyciela na podstawie darmowych aplikacji, korzystania z zasobów internetowych w edukacji. Pokazanie ścieżki rozwoju w przyszłej pracy zawodowej.

 

Wymagania wstępne

Wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej, mediów w edukacji. Wiedza i umiejętności w zakresie przedmiotu technologie informacyjne.

Zakres tematyczny

Komputer i Internet w warsztacie pracy nauczyciela.
Darmowe aplikacje internetowe niezbędne w projektowaniu i opracowaniu materiałów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej. 
Program Wordwall - projektowanie i tworzenie materiałów dydaktycznych stanowiących multimedialna pomoc nauczaniu edukacji wczesnoszkolnej.
Opracowanie projektu ćwiczeń i zadań oraz prezentacja i omówienie pracy studenta. 
Program Quizizz - platforma internetowa do tworzenia quizów według koncepcji nauczyciela. Poznanie możliwości aplikacji. Planowanie i projektowanie quizów o wybranej przez studenta tematyce w zakresie edukacji wczesnoszkolnej. Prezentacja i omówienie przygotowanych projektów. 
Program Genially - platforma do tworzenia wizualnych i interaktywnych materiałów edukacyjnych. Poznanie możliwości programu. Projektowanie i przygotowanie ćwiczeń, zadań, kart pracy na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Prezentacja i omówienie opracowanych materiałów. 
Program Canva - aplikacja internetowa umożliwiająca tworzenie projektów graficznych. Poznanie najważniejszych możliwości aplikacji. Projektowanie i opracowanie: ogłoszenia, zaproszenia, kartki okolicznościowej, ulotki, dyplomu - materiałów na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Prezentacja i omówienie przygotowanych przez studenta materiałów.  Omówienie metodyki wykorzystania przygotowanych prac w procesie kształcenia. 

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem, praca w grupie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, przygotowanie i prezentacja materiałów edukacyjnych uwzględniających wykorzystanie poznanych aplikacji. 

Literatura podstawowa

Juszczyk S., Janczyk J., Morańska D., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń 2004.
Juszczyk S., red., Metodyka nauczania Informatyki w szkole, Toruń 2001.
Kron F. Sofos A., Dydaktyka mediów, Gdańsk 2009.

Literatura uzupełniająca

Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2002.
Goźlińska E., Nie lekcje, lecz zajęcia edukacyjne, Warszawa 2005.
Kruszewski K., red., Sztuka nauczania: czynności nauczyciela, T. I-II, Warszawa 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 03-05-2021 20:34)