SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy opiekuna-wychowawcy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy opiekuna-wychowawcy
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-TPOW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
  • dr Elżbieta Turska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy opiekuna - wychowawcy;

Wskazanie na:kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze opiekuna-wychowawcy; potrzebę rozwoju zawodowego; potrzebę stymulowania aktywności poznawczej wychowanków; znaczenie autorytetu opiekuna-wychowawcy; moderowanie interakcji między wychowankami; rolę opiekuna-wychowawcy jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy  z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;


 

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki ogólnej, pedeutologii oraz współczesnych problemów opieki i wychowania.

Zakres tematyczny

WYKŁADY

Rola zawodowa opiekuna - wychowawcy: założenia, unormowania prawne. Odpowiedzialność za podopiecznych - wychowanków.  Indywidualny i społeczny wymiar tożsamości opiekuna-wychowawcy. Etyczny wymiar pracy. Doskonalenie zawodowe. Planowanie pracy. Zespół wypalenia zawodowego w pracy opiekuna - wychowawcy: ryzyko wystąpienia i sposoby przeciwdziałania.

ĆWICZENIA

Umiejętności i techniki przydatne w pracy opiekuna - wychowawcy(np. techniki relaksacyjne, sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, efektywne planowanie pracy).  Określenie własnych zasobów w pracy opiekuna-wychowawcy oraz wyznaczanie dróg rozwoju zawodowego Rozwijanie umiejętności określania własnej tożsamości w aspekcie indywidualnym i społecznym. Wykorzystanie indywidualnych zasobów w rozwijaniu aktywności i zainteresowań wychowanków. Wyzwania w pracy opiekuna - wychowawcy (praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, praca z dzieckiem odmiennym kulturowo, itp.). Współpraca opiekuna - wychowawczy z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami, instytucjami w środowisku lokalnym (np. ośrodkiem pomocy społecznej, komisją rozwiązywania problemów alkoholowych, sądem rodzinnym, policją,  itp.).

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny i dialogowy, prezentacja multimedialna

Ćwiczenia: dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: zaliczenie  kolokwium (praca pisemna, pytania otwarte)

Zaliczenie z ćwiczeń:  ocena przygotowania i pracy studenta na zajęciach, kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena ostateczna:  średnia arytmetyczna oceny z wykładów i z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Czekaj K., Zarzycka A., K. Skierska-Pięta (2011): Poradnik. Dobre praktyki – zawód wychowawca, Sosnowiec.
  2. Fengler J. (2001). Pomaganie męczy. Gdańsk.
  3. Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra.
  4. ´Gajewska, G. G. i Zapeński, P. (2018). Odpowiedzialność w edukacji versus dylematy etyczne pedagogów w kreowaniu postaw jednostkowych uczniów. Horyzonty Wychowania, 17 (41), 135 – 148, DOI: 10.17399/HW.2018.174109.
  5. Olbrycht K. (1995), Odpowiedzialność pedagoga. W: Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna, t.2, Katowice.
  6. Ferenz K., Kozioł E. (2002) (red.), Kompetencje nauczyciela- wychowawcy, Zielona Góra.
  7. Wybrane artykuły z czasopisma: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” z ostatnich 6 lat.
  8. Regulacje prawne zawodu opiekuna wychowawcy (oświatowe i pomocy społecznej).
  9. Szczęsna, A. (2010). Wsparcie społeczne w rozwoju zawodowym nauczycieli. Zielona Góra: OW UZ.
  10. Turska E., (2020) Znaczenie wolontariatu w opiniach studentów pedagogiki, "Dyskursy Młodych Andragogów", nr 21
  11. Turska E. (2013), Indywidualne i społeczne wymiary tożsamości przyszłych pedagogów, OW UZ, Zielona Góra.
  12. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Literatura uzupełniająca

  1. Babiuch M. (2002): Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, Warszawa.
  2. Boćwińska-Kiluk B. (2000): Kilka uwag o sylwetce i powinnościach wychowawcy, "Opieka Wychowanie Terapia"  nr 4.
  3. Chełstowska Z. (2000): Co to znaczy dobry wychowawca? "Nowa Szkoła"  nr 8.
  4. Gajewska, G. (2011). Wychowawcy świetlic szkolnych o swoich sukcesach, problemach, pracy i warsztacie. Sondaż ogólnopolski 2009 – 2010. W: Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy. Scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra: PEKW Gaja, 54-91.
  5. Golińska L., Świętochowski W. (1998):  Temperamentalne i osobowościowe determinanty wypalenia zawodowego nauczycieli, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5.
  6.  Górnicka, B. (2015). Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki.
  7. Gruca – Miąsik, U. (2018). Rozumowanie moralne  - osoba, rozwój, wychowanie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, ISBN 978-83-7996-574-8.
  8. King G. (2004): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk.
  9. Stefaniak G. (2003): W poszukiwaniu dobrego wychowawcy, "Nowe w Szkole", nr 3.
  10. Urbaniak - Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  11. Taylor, Ch. (2017). Zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży. Poradnik dla terapeutów, opiekunów i pedagogów. Sopot: GWP.
  12. Aktualne akty prawne dotyczące treści składających się na realizowany przedmiot.
  13. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Turska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 18:52)