SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca społeczno-wychowawcza z rodziną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca społeczno-wychowawcza z rodziną
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-PSWR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Pomoc społeczna i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie funkcjonowania rodzin, norm oraz patologi życia społecznego. Pogłębienie wiedzy na temat różnorodnych aspektów pracy społeczno - wychowawczej z rodziną jako systemem. Poznanie podstaw terapii systemowej rodzin. Przygotowanie studenta do pracy społeczno-wychowawczej z rodziną w doświadczanych przez nią sytuacjach trudnych i kryzysach, poprzez doskonalenie umiejętności rozpoznawania zasobów osób tworzących rodzinę, motywowania i inicjowania zmian w środowisku rodziny

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza z zakresu Pedagogiki rodziny

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Charakterystyka rodzin - adresatów systemu wspierania rodziny (rodziny wydolne, jeszcze wydolne, niewydolne); rodzina w kryzysie;
  2. Praca z rodziną skoncentrowaną na rozwiązaniach; praca na zasobach rodziny;
  3. Pomoc w rozstrzyganiu problemów wychowawczych (wybrane metody pracy z rodziną m.in. Kids SkilsDam Radę, Jestem z ciebie dumny lub inne);
  4. Pomoc w rozstrzyganiu problemów życiowych (alimenty, mieszkanie, zapomogi, praca, leczenie);
  5. Instytucje wsparcia rodziny; sposoby konstruowania planu pracy z rodziną (cele, struktura, bloki tematyczne) ,

Ćwiczenia:

  1. Praca na studium przypadku - opracowywanie planów pracy z rodziną

Metody kształcenia

Wykład, prezentacja, dyskusja, trening, symulacja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem w formie pisemnej - kolokwium z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu; minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 50% punktów.

Zaliczenie z ćwiczeń: podstawą uzyskania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%) oraz praca pisemna zawierająca opracowanie planu pracy z rodziną (70%)

Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Literatura podstawowa

1.      Badura-Madej W, Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, 1999,

2.      Dybowska E, Wojtanowicz K, System wspierania i formy pracy z rodziną, Kraków 2013

3.      Przyborowska K, Dałek M, Jak budować plan pomocy? Warszawa 2014

4.      Szczepkowski J., Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Akapit, Toruń 2010

5.      Faber A., Mazlish E., Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci, Poznań 1994

Literatura uzupełniająca

1.      S. Kawula, J.Brągiel, A.Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2012,

2.      Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na rozwiązaniach, Katowice 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 07-04-2021 23:21)