SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Innowacyjność w pomocy społecznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Innowacyjność w pomocy społecznej
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-IwPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Pomoc społeczna i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Szumigraj
  • dr Marcin Szumigraj
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie i inspirowanie innowacyjnych rozwiązań w pomocy społecznej, pobudzanie kreatywności i elastyczności studenta w pracy z podopiecznymi. Pogłębienie wiedzy na temat roli innowacyjnych działań w pomocy społecznej dla rozwoju dyscyplin naukowych zajmujących się człowiekiem, w tym szczególnie pedagogiki. Rozwijanie wiedzy na temat współczesnych zmian w funkcjonowaniu społecznym człowieka i budowanie potrzeby projektowania nowych rozwiązań odpowiadających na te zmiany. Poznanie i budowanie umiejętności krytycznej analizy istniejących rozwiązań w obszarze pomocy społecznej. Rozwijanie umiejętności kreatywnego, innowacyjnego podejścia do tworzenia projektów działań w obszarze pomocy społecznej.    

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

1.      Źródła, typy i rodzaje innowacji w pomocy społecznej. Innowacje rzeczywiste i pozorne. Innowacja jako proces. Innowacja i innowacyjność. 

2.      Idee mieszczące się w koncepcji innowacyjności w pomocy społecznej: jakość przestrzeni, współdziałanie ze światami nieformalnymi, koncentracja na możliwościach i zasobach, podążanie za zmianami świata, lokalni liderzy, uwzględnianie alternatywnych ról wychowawców i opiekunów, korzystanie z dobrodziejstw (psycho)terapii, inwestowanie w wysoką jakość kształcenia kadr, itd.

3.      Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach jako przykład innowacji w idei pomocy społecznej.

4.      Innowacyjne rozwiązana w obliczu wybranych problemów społecznych: bezdomności (sopocki projekt „Rodzina Bliżej Siebie”), niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży (Stowarzyszenie SIEMACHA), wykluczania terenów wiejskich (projekt „Przyjechała Świetlica” OPS w Janikowie), resocjalizacji młodzieży uzależnionej od narkotyków ( WOTUW Toruń).

5.      Idee vs realia innowacyjności w pomocy społecznej

Innowacyjność w tworzeniu projektów działań dla pomocy społecznej

Metody kształcenia

Wykład, analiza przypadków, przygotowanie projektów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia wykładu jest przygotowanie pracy kontrolnej pisemnej omawiającej działania innowacyjne w zakresie pomocy społecznej w Polsce lub zagranicą. Ocena z pracy jest oceną z wykładu.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest zespołowe opracowanie innowacyjnego projektu działań z zakresu pomocy społecznej( 80%) oraz aktywność na zajęciach (20%). Ocena łączna jest oceną z ćwiczeń.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z oceny z wykładu i oceny z ćwiczeń

Literatura podstawowa

1.        Kwaśnicki W., Innowacje społeczne - nowy paradygmat czy kolejny etap w rozwoju kreatywności człowieka?, (w:) Chimiak G., Kościański A. (red.), Innowacyjność a samoorganizacja społeczna

2.        Dębska- Cenian A., Gdyński model profilaktyki bezdomności jako przejaw innowacyjności w pomocy społecznej

3.        Szczepkowski J., Resocjalizacja młodzieży uzależnionej oparta na potencjałach. W poszukiwaniu rozwiązań instytucjonalnych

4.        Miś L., Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach i jej realizacja w USA, Europie i Polsce

Literatura uzupełniająca

1.        Olejniczuk-Merta A., Innowacje społeczne, (w:) Konsumpcja i Rozwój, nr 1, 2013

2.        Szczepkowski J., terapia młodzieży z problemem narkotykowym. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach.

3.        Taipale I., 100 fińskich innowacji społecznych

4.        Rakowski T., Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy. Etnografia człowieka zdegradowanego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 22:54)