SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody pracy z grupą - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody pracy z grupą
Kod przedmiotu 14.9-WP-PEDD-MPZG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pomoc społeczna i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Pogłębienie wiedzy na temat prowadzenia  zajęć grupowych o charakterze edukacyjnym, ogólnorozwojowym, z wykorzystaniem metod aktywnych i warsztatowych;

Poznanie schematów i procedur pracy z grupą, perspektywy procesu grupowego w kontekście zastosowania różnych podejść teoretycznych.

Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i nazywania podstawowych mechanizmów rządzących dynamiką grupy, ćwiczenie umiejętności identyfikowania ról grupowych uczestników, pogłębienie umiejętności korzystania z wiedzy źródłowej na temat metod i technik prowadzenia grup, oraz rozwijanie umiejętności twórczej pracy przy tworzeniu narządzi pomocnych do prowadzenia zajęć grupowych oraz współpracy z innymi osobami współuczestniczącymi w procesie rozwoju i wychowania

Wymagania wstępne

Znajomość zasad pracy grupy, umiejętności interpersonalne

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Rodzaje grup,
  2. Etapy pracy grupowej,
  3. Modele pracy grupowej,
  4. Dynamika procesu grupowego;
  5. Trudne sytuacje w grupie

Ćwiczenia:

  1. Różne metody pracy z grupą:
    • metody poznawania grupy („lodołamacze”);
    • metody pobudzające twórcze myślenie;
    • metody konstruktywnego rozwiązywania problemów,
    • metody efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie,
    • metody prowadzenia dyskusji w grupie (umiejętność prezentacji własnego zdania),
    • metody rozpoznawania i nazywania uczuć,
    • metody wyrażania napięcia emocjonalnego (złości); odreagowania napięcia emocjonalnego i fizycznego,
    • ćwiczenia na koncentracje uwagi,
    • "przerywniki” – ćwiczenie na podniesienie aktywności grupy

Metody kształcenia

Wykład - prezentacje, wykład, dyskusja grupowa

Ćwiczenia - praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, metody aktywizujące pracę w grupie, metody warsztatowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: obecność, aktywność na zajęciach, udział w dyskusji

ćwiczenia: projekt do opracowania przez studentów i poprowadzenie części z zajęć z wykorzystaniem opracowanych propozycji

Ocena z przedmiotu

Ocena końcowa  jest średnią arytmetyczną ocen z opracowania prezentacji oraz z umiejętności poprowadzenia części zajęć z wykorzystaniem opracowanych projektów

Literatura podstawowa

  1. A.Hardingham Praca w zespole, Petit, Warszawa 1998
  2. Brudnik, A.Moszyńska, B.Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Jedność 2010
  3. M.Jachimska, Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, 1994
  4. J.Rojewska, Grupa bawi się i pracuje cześć II, 2000
  5. Węglarz, Będkowska, Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży, 2020

Literatura uzupełniająca

  1. S.Mika, Psychologia społeczna, PWN, Warszaw 1984
  2. E.Aronson, T.D.Wilson, R.M. Akert Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1997

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 08-04-2021 22:20)