SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria i metodyka resocjalizacji i terapii specjalistycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria i metodyka resocjalizacji i terapii specjalistycznej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-TMR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem jest dostarczenie wiedzy z zakresu konkretnych metodycznych rozwiązań sytuacji kluczowych w resocjalizacji (takich jak korygowanie zachowań) oraz terapii (takich jak udzielanie wsparcia). Podczas ćwiczeń celem będzie kształcenie operacyjnych umiejętności wykorzystania modeli w konkretnych sytuacjach resocjalizacyjnych i terapeutycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, pedagogiki resocjalizacyjnej, psychologii, patologii, kryminologii i aksjologii.

Zakres tematyczny

Wykład;

  1. REPETYTORIUM METODYCZNE – kompendium wiedzy z zakresu podstaw metodyki resocjalizacji i metodyki terapii
  2. Metodyka radzenia sobie w sytuacjach trudnych – modelowe rozwiązania
  3. Metodyka korygowania nieakceptowalnych  zachowań w oparciu o feedback
  4. Metodyka korygowania nieakceptowalnych zachowań w oparciu o model konsultatywny
  5. Metodyka korygowania nieakceptowalnych zachowań w oparciu o model ultymatywny
  6. Metodyka motywowania do zmiany przez rozbudzanie zaangażowania
  7. Przegląd podstawowych metod pracy w terapii behawioralnej, poznawczej, humanistycznej, psychoanalitycznej
  8. Zastosowanie kryteriów diagnostycznych w pierwszej diagnozie zaburzeń zachowania
  9. Metodyka wsparcia wychowanka, skazanego w sytuacji posttraumatycznej.
  10. Metodyka pracy z oporem w terapii i resocjalizacji
  11. Streetworking jako metoda pracy
  12. Trening zastępowania agresji (TZA)

Ćwiczenia:

Zakres tematyczny ćwiczeń będzie korespondował z zakresem tematycznym realizowanych wykładów. Będzie miał charakter treningu poznanych podczas wykładu metod. Realizowane będą w formie ćwiczenia rozwiązywania konkretnych sytuacji resocjalizacyjnych lub terapeutycznych. Warunkiem udziału w ćwiczeniach będzie rozwiązanie „testu wejścia” wykazującego znajomość poznanych metod.

Metody kształcenia

Wykłady:wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia: dyskusja, metoda projektów,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi. Na postawie zdobytych wyników przez studenta wystawiona będzie ocena.

Zaliczenie ćwiczeń: Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną, ocena wystawiana jest na podstawie umiejętności zastosowania poznanych metod w sytuacjach symulowanych.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Ambrozik W. (2003), Młodociani mordercy. Poznań.
  2. Bonda K. (2009), Polskie morderczynie. Warszawa
  3. Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa
  4. Dybalska J. (2009), Kobieta w więzieniu. Warszawa
  5. Hołyst B. (2007), Socjologia kryminalistyczna. Warszawa
  6. Jaworska A. (2009), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków
  7. Kamiński M. (2006), Gry więzienne. Warszawa
  8. Kozaczuk F. (2008), Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów
  9. Machel H. (1994), Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Wyd. Uniwersytetu. Gdańskiego
  10. Miller A. (2006), Gdy runą mury milczenia. Poznań
  11. Pastwa-Wojciechowska B. (2007), Kliniczne i sądowo – penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka
  12. Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków
  13. Sitaczyk N. (2004), Nieletni sprawcy zabójstw. Lublin
  14. Tillman K. J. (1996), Teorie socjalizacji – społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa
  15. Urban B. (2004), Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków
  16. Urban B., Stanik J. (2007), I, II tom Resocjalizacja. Warszawa

Literatura uzupełniająca

brak

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 17:38)