SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Etyczne i prawne podstawy resocjalizacji i probacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Etyczne i prawne podstawy resocjalizacji i probacji
Kod przedmiotu 10.0-WP-PEDD-EPPR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ernest Magda
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy w zakresie postaw i zachowań etycznych w pracy funkcjonariuszy Służby Więziennej, kuratorów, sędziów oraz innych funkcjonariuszy publicznych uczestniczących w procesie resocjalizacji i probacji. Kolejnym celem zajęć jest poznanie katalogu kar i środków penalnych, prawnych zasad ich wykonywania oraz wskazanie możliwości szeroko rozumianego oddziaływania probacyjnego na osoby skazane za pomocą tychże kar i środków penalnych, przy zapewnieniu praw i wolności obywatelskich. 

Wymagania wstępne

znajomość kodeksu karnego, kodeksu karnego wykonawczego, ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.

Zakres tematyczny

Wykłady:

 

Prawne znaczenie pojęć resocjalizacja i probacja. Podstawy penologii, kara jako przedmiot badań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych. Socjologia kary. Definicja kary kryminalnej i jej znaczenie. Znaczenie konstytucji i Europejskiej Konwencji Praw Człowieka w procesie resocjalizacji.  Prawa i wolności obywatelskie. Orzekanie i wykonywanie kary pozbawienia wolności, kary ograniczenia wolności. Stosowanie i wykonywanie środków probacyjnych. Pojęcie etyki. Etyka zawodowa funkcjonariuszy publicznych.

 

Ćwiczenia:

 

Analiza przepisów dotyczących wykonywania kar i środków penalnych. Rola organów państwa w ich wykonywaniu. Izolacyjny sposób wykonywania kary pozbawienia wolności a zastosowanie SDE. Wykonywanie kary pozbawienia wolności z zastosowaniem SDE a stosowanie środków probacyjnych. Pojęcie deontologii zawodowej; rodzaje i charakter norm etyki zawodowej. Geneza i rola kodeksów etyki zawodowej; argumenty za i przeciw tego typu pozaprawnym regulacjom. Analiza kodeksów etyki zawodowej pracowników Służby Więziennej i kuratorów sądowych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny (wykład), Przygotowanie prezentacji multimedialnej (ćwiczenia)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena z prezentacji multimedialnej i aktywny udział w zajęciach. Warunkiem zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z egzaminu. Ocenę końcową stanowi średnia ocen z ćwiczeń i egzaminu, przy czym obie muszą być pozytywne

Literatura podstawowa

  1. Bałandynowicz A., Filozofia probacji. Podstawy aksjologiczne systemu sprawiedliwego karania, [w:]  System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Bulenda T., Musiadłowski R. (red.). Warszawa 2003
  2. Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja Z Udziałem Społeczeństwa, Wyd. II Warszawa 2011
  3. Bałandynowicz A., Ludzie bez szans. Studium adaptacji społecznej recydywistów. Warszawa 1991.
  4. Grosch P., Etyka, Poznań 1995
  5. Karaźniewicz J., System polskiego więziennictwa na tle europejskich standardów resocjalizacji i readaptacji skazanych, [w:] E. Dynia, Cz.P. Kłak, Europejskie standardy ochrony praw człowieka a ustawodawstwo polskie, Rzeszów 2005
  6. Ossowska M., Podstawy nauki o moralności, Wrocław 1994
  7. Pierzchała K., System probacji. Niezależność i godność człowieka w kontekście reintegracji społecznej, „Probacja” II/2015.

Literatura uzupełniająca

  1. Bulenda T., Hołda Z., Rzepliński A., Prawa człowieka a zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie w polskim prawie i praktyce jego stosowania, [w:] Z. Hołda, A. Rzepliński (red.), Zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie a prawa człowieka, Lublin 1992.
  2. Burgess A., Mechaniczna pomarańcza, Warszawa: Wydawnictwo vis-a-vis Etiuda 2017. 
  3. Ciepły F., Idea resocjalizacji w prawie karnym, [w:] B. Kałdon (red.), Profilaktyka, resocjalizacja, rewalidacja pomocą rodzinie, Sandomierz - Stalowa Wola 2007.
  4. Foucault M., Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Warszawa: Fundacja Alatheia 1998.
  5. Hołyst B., Problemy etyki w działalności Policji, [w:] A. Nowak (red.), Problemy nauk penalnych, Katowice 1996.
  6. Szczepaniak P., Kara pozbawienia wolności a wychowanie, „Przegląd Więziennictwa Polskiego” 2005, nr 49.
  7. Sztuka M., Biel K., Resocjalizacja wobec tajemnicy zła, Kraków 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 09:51)