SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody i techniki diagnozy resocjalizacyjnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody i techniki diagnozy resocjalizacyjnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-MTDR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Monika Kaczmarczyk
  • dr Artur Doliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studenta na temat metod i technik diagnozy resocjalizacyjnej, m.in. specyficznych trudności, dylematów i zasad diagnozowania w przypadku tzw. "zjawisk trudnych" , diagnozy pozytywnej, diagnozy psychopedagogicznej w resocjalizacji, diagnozy deficytów, diagnozy potencjałów, modeli diagnostycznych, diagnozy źródeł nieprzystosowania społecznego, diagnozy osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie, diagnozy kryminologicznej i możliwości praktycznego ich zastosowania.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Diagnoza w resocjalizacji - przedmiot, funkcje i cele.
  2. Definicje diagnozy – analiza założeń teoretycznych (specyfika, funkcje, przedmiot, uwarunkowania diagnozy w resocjalizacji)
  3. Metodologia procesu diagnozy psychopedagogicznej w resocjalizacji, diagnozy deficytów, diagnozy potencjałów, diagnozy źródeł nieprzystosowania społecznego, diagnozy osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie, diagnozy kryminologicznej
  4. IPS- inwentarz osobowości w kontekście sytuacyjnym jako narzędzie diagnozowania obszarów niedostosowania (etyczny charakter badań testowych w diagnozie resocjalizacyjnej)

 

 

Ćwiczenia

  1. Diagnosta – model wzorzec.
  2. Etapy, modele w diagnozie.
  3. Pozytywna diagnoza w resocjalizacji.
  4. Metaumiejetności i umiejętności specjalne w diagnozie resocjalizacyjnej.
  5. Dobór i zastosowanie metod i technik w diagnozie resocjalizacyjnej.
  6. Ewaluacja efektów diagnozy.

Metody kształcenia

Wykłady: wykład interakcyjny.

Ćwiczenia: metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: Egzamin – testowa forma sprawdzenia wiedzy.

Zaliczenie ćwiczeń: Zaliczenie z oceną – przygotowanie projektu diagnostycznego z uwzględnieniem aksjologicznych ram tego procesu w resocjalizacji.

Ocena końcowa:  średnia arytmetyczna ocen z obu form (ćwiczeń i wykładu)

Literatura podstawowa

  1. Bałandynowicz A. (2007), Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Kraków
  2. Barczyk P, Stankowski A.(1982), Pedagogika resocjalizacyjna. Katowice
  3. Doliński A. (2004), Zachowania młodzieży w sytuacjach społecznych jako transmisja wzorów rodzinnych, Kraków
  4. Górski S. (1987), Podstawy procesu resocjalizacji; Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego Warszawa
  5. Kaczyńska W. (1992),  Przedzałożeniowość myślenia i postępowania pedagogicznego, Warszawa
  6. Kozak S. (2007), Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Kraków
  7. Machel H., (2007), Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Kraków
  8. Pospiszyl K. (1998)., Resocjalizacja, Warszawa
  9. Przybyliński S. (2007) Podkultura więzienna. Wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków
  10. Pytka L. (2001)., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa
  11. Siemaszko A. (1993)., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa
  12. Skafiriak B. (red) (2007) Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych, Kraków
  13. Świda-Ziemba H. (1995), Wartości egzystencjalne młodzieży lat 90, Warszawa 1995
  14. Urban B., Stanik J (2008) Resocjalizacja. Teoria i praktyka T1 i T2 Kraków
  15. Urban B., Stanik J (2008) Resocjalizacja. Teoria i praktyka T1 i T2 Kraków
  16. Wysocka E. (2008), Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 21:48)