Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze specyfiką pracy resocjalizacyjnej oraz terapeutycznej. Uwrażliwienie oraz zwrócenie uwagi na specyfikę pracy w instytucjach totalnych oraz w środowisku otwartym.
Wymagania wstępne
Opanowanie modeli korygowania zachowań i radzenia sobie w trudnych sytuacjach relacyjnych prezentowanych w ramach przedmiotu Pedagogika resocjalizacyjna
Badania osobopoznawcze w oddziaływaniach penitencjarnych.
Oddziaływania penitencjarne w systemie programowanego oddziaływania oraz w systemie terapeutycznym.
Prognoza kryminologiczno-społeczna.
Teoretyczne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności w warunkach izolacji więziennej.
Postępowanie ze skazanym zidentyfikowanymi z nurtem drugiego życia w wiezieniu - podkultura więzienna.
Postępowanie regulaminowe i prawne wobec skazanych dokonujących samouszkodzenia.
Postępowanie ze skazanym uzależnionymi od alkoholu, środków psychoaktywnych, chorymi na AIDS i HIV
Praca ze sprawcami przemocy
Typologie i klasyfikacje sprawców przemocy seksualnej oraz sposoby ich działania.
Określanie celów w pracy ze sprawcami przemocy i z rodziną.
Techniki pracy ze sprawcą przemocy – model behawioralno-poznawczy.
Charakterystyka i rozpoznawanie mechanizmów przemocy seksualnej w rodzinie – interwencja kryzysowa.
Sytuacje trudne w kontakcie diagnostycznym ze sprawcą przemocy – techniki i strategie postępowania.
Sposoby radzenia sobie z emocjami w kontakcie ze sprawcą przemocy, ofiarą i rodziną.
Recydywa przestępców seksualnych i profilaktyka nawrotów.
Kontrola społeczna nad sprawcami przestępstw seksualnych.
Metody kształcenia
Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę końcową złożą się dwie oceny cząstkowe. Pierwszą student uzyska za przygotowanie do zajęć i aktywności na zajęciach, druga uzyskana zostanie w wyniku przygotowania pracy pisemnej.
Literatura podstawowa
Goldman S. Scott R., Psychiatria dzieci i młodzieży, Urban & Partner .Wrocław 2003
Horney K., Nerwica a rozwój człowieka, PIW, Warszawa 1980
Jarema M., Szafrański T., Lęki i depresje w praktyce lekarza rodzinnego, Warszawa 2004
Jarosz M., (red) Podstawy psychiatrii, PZWL, 1988
Kościelak R., Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych umysłowo, WSiP, Warszawa 1996
Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Arche, Gdańsk 2003
Marczak M.,Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Impuls, 2013
Samouszkodzenia. Red. M. Chojnicka, T. Karczewski, COSSW, Kalisz 2003
Słownik psychologii (red. J. Siuta), Wyd. Zielona Sowa, Kraków 2005
Służba więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej. Red. W. Ambrozik, P. Stępniak. Poznań-Warszawa –Kalisz 2004
Szczepaniak, I. Urbańska, COSSW Kalisz 1994
Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej. Red. S. Bednarczyk, K. Jędrzeja, B. Nowak, P.
Wybrane Zagadnienia penitencjarne. Skrypt dla słuchaczy szkoły podoficerskiej SW, COSSW Kalisz 2004
Wybrane zagadnienia psychospołeczne instytucji penitencjarnych. Red. H. Chmielewska, A. Grafowski, K.
Zachowanie człowieka w jednostkach penitencjarnych. Wybrane zagadnienia, COSSW Kalisz 2007
Zapobieganie samobójstwom. Poradnik dla funkcjonariuszy SW, Genewa-Warszawa 2003
Zarządzenie nr 32/08 Dyrektora generalnego Służby Więziennej z 24 grudnia 2008 roku
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 22:12)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.