SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kierowanie zespołami ludzkimi - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kierowanie zespołami ludzkimi
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSD-KZL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pomoc społeczna i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie organizacji pracy w klasie szkolnej i grupach dydaktycznych i wychowawczych

Poznanie i utrwalenie wiadomości na temat roli nauczyciela i wychowawcy w procesie dydaktyczno-wychowawczym uczniów 

Ćwiczenie podstawowych umiejętności kierowania grupą w tym - podejmowanie decyzji, motywowani i monitorowania uczniów, rozwiązywanie konfliktów, ustalania ról grupowych itd. 

Wymagania wstępne

Znajomość zasad pracy grupy, umiejętności interpersonalne.

Zakres tematyczny

Wykłady

Kierowanie i przewodzenie grupą (style kierowania). Proces podejmowania decyzji (modele podejmowania decyzji, rodzaje decyzji, techniki i narzędzia podejmowania decyzji. Rozwiązywanie konfliktów (istota konfliktu; kierowanie konfliktem). Motywowanie ludzi do działania (modele motywacji, teorie motywacji, narzędzia motywacji), Identyfikacja ról zespołowych; Teorie kierowania dyscypliną w klasie i komunikowania się z uczniami  (Modyfikacja zachowania Skinnera; Dyscyplina asertywna Lee Cantera; Model Jonesa).

Ćwiczenia

Istota kierowania (sposoby definiowania); cechy dobrego nauczyciela / wychowawcy; umiejętność podejmowania decyzji; umiejętności komunikacyjne i interpersonalne; role grupowe; rozwiązywanie konfliktów grupowych, ćwiczenie umiejętności motywowania uczniów do pracy.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – metoda projektu, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, metody ekspresyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Kolokwium / Test (ocena dostateczna – 50-60% prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%).

Ćwiczenia

Projekt do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – słabe powiązanie z treściami wykładowymi, częściowa orientacja w problematyce, odtwórcze pomysły rozwiązania problemu; odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – umiejętność połączenia opracowania z treściami wykładowymi, mało elementów twórczy w proponowanych propozycjach rozwiązania problemu;; ocena bardzo dobra – umiejętność płynnego łączenia prezentowanych treści z problematyka wykładów, konstruktywne i autorskie pomysły rozwiązania problemów).

Ocena końcowa

Oceną końcową będzie średnia arytmetyczna obu form.

Literatura podstawowa

  1. Wyrzykowska B., Karbowiak K., Kierowanie zasobami ludzkimi w organizacji.
  2. Piotrkowski K., Światkowski M., Kierowanie zespołami ludzi.
  3. Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą.
  4. Clifford E., Dyscyplina i kierowanie klasą.   
  5. Gordon T, Wychowanie bez porażek w szkole.           

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Brudnik, Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 07-04-2021 23:09)