SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Innowacje w pedagogice elementarnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Innowacje w pedagogice elementarnej
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-IPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu innowacji pedagogicznych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej. Zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi. Kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu opartego na autorskiej koncepcji pracy z małym dzieckiem.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz pedagogiki zdolności i twórczości.

Zakres tematyczny

Wykłady:  Nurt progresywizmu i nowego wychowania oraz ich znacznie dla współczesnej edukacji. Źródła, mechanizmy i cele innowacji. Proces zmian społecznych determinujący modernizowanie edukacji. Kierunki przemian w oświacie światowej. Przemiany oświatowe w Polsce. Edukacja alternatywna w Polsce. Ruch innowacyjny w Polsce (od okresu między wojennego do dziś). Instytucjonalne uwarunkowania innowacji. Szkoła organizacją innowacyjną. Funkcje rozwojowe systemu oświatowego. Piśmiennictwo pedagogiczne czynnikiem inspirującym innowacje. Rola nauk pedagogicznych w procesie innowacyjnym. Kompetencje twórcze nauczyciela. Praca pedagogiczna jako twórczość nauczyciela. Działalność innowacyjna procesem badawczym. Rola nauczyciela w procesie innowacyjnym. Nauczyciel innowatorem. Szkoły twórczości. Tworzenie programów autorskich. Idea pluralizmu programowego i jej skutki dla edukacji małego dziecka: klasyczne, romantyczne i ponowoczesne podejście do programu. . Podstawy filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne konstruowania programów. 

Ćwiczenia:  Nauczanie przez eksperymentowanie. Pedagogika zabawy. Sens pedagogiki Marii Montessorii. Pedagogika C. Freineta. Kinezjologia Edukacyjna Paula E. Dennisona. Programy własne w świetle ustaw oświatowych. Planowanie innowacji:  struktura, etapy i fazy pracy. Zasady pracy nad innowacją. Cele programu kształcenia – ich definiowanie, sposoby formułowania, operacjonalizacja i osiąganie. Materiał nauczania: selekcja i gradacja treści kształcenia. Procedura oceniania uczniów: strategie oceniania, ujecie metodyczne i ideologiczne, ocena opisowa i bieżąca. Projektowanie rozwiązań praktycznych i ewaluacja programu. Koncepcje alternatywnego kształcenia: Reggio Emilia, Outdoor Education, szkoły i przedszkola leśne, projekt przedszkole wolne od zabawek, narracyjne gry fabularne. 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.

Ćwiczenia – podające (praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym); problemowe (dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne), praktycznego działania (projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnej obecności, wypowiedzi pisemnej (np. kolokwium), przygotowania prezentacji 

Ćwiczenia: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu innowacji pedagogiczne, prezentacji  do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności studentów

Ocena końcowa: Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładów i ćwiczeń

Literatura podstawowa

  1. Barański Cz., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.
  2. Figiel M., Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001.
  3. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.
  4. Lesiak-Laska, Uwarunkowania i efekty innowacji pedagogicznych nauczycieli klas początkowych, Rzeszów 1998.
  5. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
  6. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.
  7. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  2. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.
  3. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju, Białystok 2003.

Uwagi

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2021 19:21)