SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Oświata i polityka edukacyjna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Oświata i polityka edukacyjna
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD-OPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Edyta Kahl-Łuczyńska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie, wyjaśnienie i ocena problemów oświaty i polityki edukacyjnej w okresie ograniczonej suwerenności Polski; zapoznanie z tendencjami przemian zachodzących w ideach oraz modelu kształcenia i wychowania pod wpływem transformacji ustrojowej; ukazanie oraz scharakteryzowanie zmian w szkolnictwie w wyniku reformy szkolnej 1999 roku, ze szczególnym uwzględnieniem celów i założeń edukacji poszczególnych szczebli szkolnictwa, dylematów  związanych z ich realizacją oraz koncepcji modernizacyjnych projektu reformy; przedstawienie polityki edukacyjnej w Polsce w świetle unijnych uwarunkowań; rozpoznanie, nakreślenie i ocena głównych tendencji w przyjmowanych aktualnie rozwiązaniach edukacyjnych oraz ukazanie ich społecznych konsekwencji.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych zagadnień z historii wychowania, pedagogiki, współczesnych tendencji w organizacji i kierowaniu placówkami edukacyjnymi.

Zakres tematyczny

Polityka oświatowa – istota, cele, obszary zainteresowań. Typy polityki oświatowej.Oświata i polityka edukacyjna w ładzie monocentrycznym. Przemiany w oświacie i polityce edukacyjnej w czasach transformacji ustrojowej – obszary patologii i kryzysu, postulaty i koncepcje zmian. Reforma oświatowa z 1999 roku – zmiany w założeniach, podstawach formalno-prawnych,  organizacyjnych i merytorycznych edukacji  przedszkolnej, szkole podstawowej i gimnazjum. Struktura i zasady funkcjonowania systemu oświatowego w wybranych krajach UE. Polityka kadrowa – status, prawa i obowiązki nauczyciela, wymagania kwalifikacyjne. Polityka oświatowa Unii Europejskiej. Związkowa organizacja nauczycielska – historia, podstawy formalno-prawne działalności, cele i zadania, obszary działalności. Aktualne problemy oświaty i polityki edukacyjnej. Wybór problematyki przez studentów.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, problemowy i konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę na podstawie  systematycznego uczestnictwa w wykładach, przeprowadzenia części wykładu w formie prezentacji oraz kolokwium.

Literatura podstawowa

  1. Kahl E., Rozważania nad edukacją w Polsce Ludowej, w: Problemy nowoczesnej edukacji. Tom II-III, pod red. E. Sadowskiej, W. Sztumskiego, Częstochowa 2013. 
  2. Korolewska M., Osiecka-Chojnacka J., Polityka oświatowa, Studia BAS Nr 2(22), Warszawa 2010.
  3. Przyszczypkowski K., Polityka oświatowa samorządów, Studia BAS Nr 2(22), Warszawa 2010.
  4. Wiśniewski J., Polityka oświatowa Unii Europejskiej, UW, Warszawa 2016.
  5. https://www.portaloswiatowy.pl/zmiany-w-prawie-oswiatowym-540
  6. http://ec.europa.eu/education/policy/school_pl
  7. https://men.gov.pl/wspolpraca-miedzynarodowa/unia-europejska/edukacja-w-ue.html
  8. http://reformaedukacji.men.gov.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji: konteksty, zagrożenia i możliwości, Bydgoszcz 2000.
  2. Jak organizować edukację w szkole podstawowej?, Warszawa 2008.
  3. E. Kahl, Oświata w ładzie monocentrycznym (na przykładzie Polski Ludowej), w: Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych, tom polski, red. E. Anhalt, D. Stępkowski, Warszawa 2012.
  4. Klus-Stańska D., Sensy i bezsensy wczesnej edukacji, Olsztyn 2005.
  5. Waśko P., Wrońska M., Zduniak A., red., Polski system edukacji po reformie 1999 roku: stan, perspektywy, zagrożenia, Poznań-Warszawa 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2021 06:26)