SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja międzykulturowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja międzykulturowa
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-EDMK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi ideami, koncepcjami i problemami edukacji międzykulturowej. Przygotowanie do planowania i realizowania działań z  zakresu edukacji międzykulturowej

 

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Wykłady

Edukacja międzykulturowa - rozwój idei, podstawowe pojęcia, problemy orientacje, koncepcje/modele; Dylematy społeczeństw wielokulturowych i związane z nimi zadania edukacyjne; Procesy kreowania tożsamości kulturowej, wspieranie dziecka z mniejszości kulturowych w procesach kształtowania tożsamości kulturowej/kreowanie tożsamości międzykulturowej;  Komunikacja międzykulturowa  - obszary, uwarunkowania, bariery (uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia). 

Ćwiczenia

 Koncepcje i sposoby pracy  w środowisku zróżnicowanym kulturowo/ w zakresie edukacji międzykulturowej; Wielokulturowość  w badaniach empirycznych; Wyzwania społeczeństwa wielokulturowego - analiza zjawisk; Praktyka edukacji międzykulturowej - analiza przypadków; Projektowanie działań edukacji międzykulturowej.

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – autorskie prezentacje projektów studentów, praca w grupach, analiza przypadku, gry symulacyjne, badania terenowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Podstawą oceny z wykładu jest egzamin w formie testu z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 55% punktów. 

Ćwiczenia

Ocena z ćwiczeń to średnia arytmetyczna ocen za: prezentację wybranego zjawiska/problemu charakterystycznego dla społeczeństwa wielokulturowego; prezentację koncepcji działań z zakresu edukacji międzykulturowej; aktywność na zajęciach.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

1.      Hall E.T., Taniec życia, Warszawa 1999.

2.      Hall E.T., Poza kulturą, Warszawa 2001.

3.      Kapciak A., Koprowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Warszawa 1996.

4.      Mała ojczyzna: kultura, edukacja, rozwój lokalny, red. W. Theiss, Warszawa 2001.

5.      Mikułowski-Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa, Kraków 1999.

6.      Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa:  kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007.

7.      Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.

8.      Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M., Kultury i organizacje, Warszawa 2011.

9.      Pogranicze polsko- niemieckie na tle granic i pograniczy europejskich, red. J. Jańczak, M. Musiał-Karg, L. Wojnicz, Poznań 2010.

Literatura uzupełniająca

brak

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 23:00)