SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja międzykulturowa |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-EDMK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Występuje w specjalnościach | Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi ideami, koncepcjami i problemami edukacji międzykulturowej. Przygotowanie do planowania i realizowania działań z zakresu edukacji międzykulturowej
Brak.
Wykłady
Edukacja międzykulturowa - rozwój idei, podstawowe pojęcia, problemy orientacje, koncepcje/modele; Dylematy społeczeństw wielokulturowych i związane z nimi zadania edukacyjne; Procesy kreowania tożsamości kulturowej, wspieranie dziecka z mniejszości kulturowych w procesach kształtowania tożsamości kulturowej/kreowanie tożsamości międzykulturowej; Komunikacja międzykulturowa - obszary, uwarunkowania, bariery (uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia).
Ćwiczenia
Koncepcje i sposoby pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo/ w zakresie edukacji międzykulturowej; Wielokulturowość w badaniach empirycznych; Wyzwania społeczeństwa wielokulturowego - analiza zjawisk; Praktyka edukacji międzykulturowej - analiza przypadków; Projektowanie działań edukacji międzykulturowej.
Wykłady – wykład konwencjonalny wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia – autorskie prezentacje projektów studentów, praca w grupach, analiza przypadku, gry symulacyjne, badania terenowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Podstawą oceny z wykładu jest egzamin w formie testu z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 55% punktów.
Ćwiczenia
Ocena z ćwiczeń to średnia arytmetyczna ocen za: prezentację wybranego zjawiska/problemu charakterystycznego dla społeczeństwa wielokulturowego; prezentację koncepcji działań z zakresu edukacji międzykulturowej; aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.
1. Hall E.T., Taniec życia, Warszawa 1999.
2. Hall E.T., Poza kulturą, Warszawa 2001.
3. Kapciak A., Koprowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Warszawa 1996.
4. Mała ojczyzna: kultura, edukacja, rozwój lokalny, red. W. Theiss, Warszawa 2001.
5. Mikułowski-Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa, Kraków 1999.
6. Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa: kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007.
7. Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.
8. Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M., Kultury i organizacje, Warszawa 2011.
9. Pogranicze polsko- niemieckie na tle granic i pograniczy europejskich, red. J. Jańczak, M. Musiał-Karg, L. Wojnicz, Poznań 2010.
brak
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 23:00)