SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy dzieci i młodzieży - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy dzieci i młodzieży
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-WPD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z możliwie szerokim spektrum współczesnych problemów dzieci i młodzieży, przyczyn ich występowania, strategii rozwiązywania.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

Dzieciństwo i młodość jako fazy w cyklu życia człowieka. Specyfika i uwarunkowania współczesnych zagrożeń i problemów dzieci i młodzieży. Sens życia a depresje i samobójstwa wśród dzieci i młodzieży. Dziecko w sieci – zagrożenia. Agresja i przemoc – wśród dzieci, młodzieży, w rodzinie. Portale społecznościowe (Facebook) a komunikacja interpersonalna w stosunkach między dziećmi i młodzieżą. Wczesna inicjacja seksualna w życiu dzieci i młodzieży. Zaburzenia odżywiania – anoreksja, bulimia, kompulsywne objadanie się. Subkultury w życiu młodzieży Zjawisko rywalizacji dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym („wyścig szczurów”). Hazard w życiu dzieci i młodzieży. Nikotynizm, alkoholizm i narkomania wśród dzieci i młodzieży. Mobbing i bullying w szkole. Zjawisko sponsoringu. Konflikt pokoleń – czy można go uniknąć? Sytuacja dzieci i młodzieży podczas pandemii. Problemy dzieci i młodzieży rozwodzących się rodziców. 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z prezentacją slajdów, wykład z prezentacją multimedialną (power-point) połączony z elementami dyskusji.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczeniem wykładu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz kolokwium zaliczeniowe pisemne/ustne (wybór studenta) z progami punktowymi (wybór studenta). Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi.

Ocena końcowa

Ocena końcowa z przedmiotu jest ocena z wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Anthony T. M., Dlaczego? Czyli samobójstwo i inne zagadnienia wieku dorastania, Warszawa 1994.
  2. Carr A., Depresje i próby samobójcze wśród młodzieży, Gdańsk 2004.
  3. Kanclerz, B (2020). Realizacja pomocy psychologiczno pedagogicznej w szkole założenia systemowe a rzeczywistość edukacyjna Problemy Opiekuńczo Wychowawcze, 3 16 25 DOI 10 5604 01 3001 0013 9122      
  4. Gajewska, G. G. (2021). Piecza zastępcza w pandemii w percepcji osób zaangażowanych w jej sprawowanie. Horyzonty Wychowania. W druku.

  5. Gajewska G. G. (2020). Współczesne tendencje, problemy oraz wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków: OW "Impuls".

  6. Gardian R., Zjawisko sponsoringu jako forma prostytucji kobiecej, Kraków 2010.
  7. Harwas-Napierała B., Trempała J., red., Psychologia rozwojowa człowieka, T. III, Warszawa 2002.
  8. Jablow M., Na bakier z jedzeniem: anoreksja, bulimia, otyłość, Gdańsk 2000.
  9. Kolbowska A., Dopalacze, „Narkomania” 2009, 1.
  10. Moszczyńska U., Pałyska M., Raduj J., Mobbing jako czynnik potęgujący przemoc w szkole, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego” 2002, 1-2.
  11. 8.      Nowak A., Wysocka E., Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie: elementy patologii społecznych i kryminologii, Katowice 2001. 
  12. 9.      Prejs B., Subkultury młodzieżowe, bunt nie przemija, Katowice 2005.
  13. 10.   Rola J., Depresja u dzieci, Kraków 2001.
  14. 11.   Wysocka E., Doświadczanie życia w młodości: problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania, Katowice 2009.
  15. Każdorazowo uaktualniana i dostarczana studentom

Literatura uzupełniająca

  1. Badora S., Mudrecka I., red., Strategie rozwiązywania problemów uzależnień, Opole 2006.
  2. Birch A., Malim T., red., Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa 1998.
  3. Cierpiałowska L., red., Oblicza współczesnych uzależnień, Poznań 2006.
  4. Dambach E.K., Mobbing w szkole: jak zapobiegać przemocy grupowej, Gdańsk 2003.
  5. Ginowicz H., Hazardzista u psychoterapeuty – problem czy wyzwanie?, „Świat Problemów” 2004, 3.
  6. Gleń M., Studentka szuka sponsora..., „Eurostudent” 2004, 96.
  7. Jarosz M. Samobójstwa: ucieczka przegranych,Warszawa 2004.
  8. Kijaczko S., red., Samobójstwo: specyfika problemu, horyzonty badawcze, Opole 2003.
  9. Kitlińska E., Erotyczny sponsoring, „Gazeta Studencka” 2005, 9.
  10. Kurzępa J., Młodzież pogranicza: „Świnki”, czyli o prostytucji nieletnich, Kraków 2001.
  11. Lelonek B., Ofiary jednorękich bandytów, „Charaktery” 2009, 12.
  12. Malczewski A., Stuzik M., Młodzież a substancje psychoaktywne, cz. 1, „Remedium” 2009, 7-8
  13. Młodożeniec A., Janiak J., Uwarunkowania zachowań samobójczych dzieci i młodzieży, „Remedium” 2009, 7-8.
  14. Olweus D., Mobbing fala przemocy w szkole: jak ją powstrzymać?, Warszawa 1989.
  15. Orłowski S., Szkoła wobec agresji i przemocy, [w:] Profilaktyka w szkole: poradnik dla nauczycieli, red. B. Kamińska-Buśko, J. Szymańska, Warszawa 2005.
  16. Każdorazowo uaktualniana i dostarczana studentom

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 14:26)