SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-WTPR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

W efekcie realizacji przedmiotu student posiądzie wiedzę na temat przemian zachodzących we współczesnej resocjalizacji i profilaktyce; będzie potrafił krytycznie odnieść się do rozwiązań resocjalizacyjnych realizowanych w przeszłości oraz obecnie, w wybranych krajach oraz w Polsce; będzie znał założenia i cele współczesnej resocjalizacji i profilaktyki, głównie w odniesieniu do dzieci i młodzieży. Będzie umiał dostrzegać działania profilaktyczne realizowane w środowisku oraz możliwość własnej aktywności w ich realizacji.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu niedostosowania społecznego, resocjalizacji i profilaktyki społecznej.

Zakres tematyczny

Wykład

Charakterystyka współczesnych systemów resocjalizacyjnych w krajach Unii Europejskiej i w Polsce. Kierunki rozwoju (i zmian) systemów resocjalizacyjnych. Krytyczna analiza polskiego systemu resocjalizacji instytucjonalnej. Resocjalizacja w środowisku otwartym. Współczesne środki i środki resocjalizacyjne w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej a także Stanów Zjednoczonych i Kanady. Tendencje zmian w resocjalizacji nieletnich w Polsce w Europie oraz ich uwarunkowania. Charakterystyka wybranych instytucji penitencjarnych oraz działalności postpenitencjarnej. Przemiany w profilaktyce. Wyzwania współczesności w zakresie profilaktyki,  jej związek z innymi obszarami Rola kuratora dla nieletnich w profilaktyce zaburzeń w zachowaniu i resocjalizacji. Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych.

 

ĆwiczeniaProfilaktyka w środowisku lokalnym: świetlice socjoterapeutyczne, środowiskowe programy pedagogiczne – przemiany w planowaniu pracy profilaktycznej. Wczesna profilaktyka krzywdzenia dzieci: formy przemocy wobec dziecka; syndrom dziecka potrząsanego i jego zapobieganie (metoda 5S), syndrom FAS. Teoretyczne podstawy profilaktyki i działania profilaktyczne w środowisku lokalnym (analiza programów): wczesna profilaktyka krzywdzenia dzieci, zmiany prawne w słuchaniu nieletnich świadków, zachowania agresywne. Prezentacje wybranych stowarzyszeń i fundacji działających na rzecz zapobiegania przestępczości i szerzenia profilaktyki społecznej (Patronat, Karan, Parpa, Monar, Fundacja Dzieci Niczyje, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Komitet Ochrony Praw Dziecka, Komisje do spraw rozwiązywania problemów alkoholowych. Projektowanie działań profilaktycznych.  Kierunki, przebieg i sens reformy resocjalizacji nieletnich. Oddziaływanie resocjalizacyjne w warunkach probacji: pojęcie probacji, praca kuratora rodzinnego jako przykład pracy z przypadkiem; mediacje – skuteczność prawidłowej komunikacji i jej zastosowania w rozwiązywaniu konfliktów..

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny, wykład problemowy, wykład dyskusyjny

Ćwiczenia – dyskusja, praca w małych grupach, prezentacje, film.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin ustny lub pisemny. Kryteria oceny obejmowały będą: znajomość treści przedmiotu, jego rozumienie i wyjaśnianie, samodzielność studenta w ocenie zjawisk zachodzących we współczesnej profilaktyce i resocjalizacji. w kraju i na świecie, otwartość, poziom zaangażowania w rozwiązywaniu problemów, twórcza postawa wobec potrzeby działań profilaktycznych, jako odpowiedzi na współczesne zagrożenia dzieci i młodzieży.

Ćwiczenia

Aktywny udział w rozwiązywaniu podjętych problemów, samodzielność w ocenie zjawisk i procesów, współpraca z zespołem nad realizacją projektu.

 

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi średnia ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

1.       Bałandynowicz A., Propozycja nowego systemu profilaktyki przestępczości w Polsce, „Opieka, Wychowanie, Terapia” 2001, 2.

2.       Borowski R., Wysoki D., Instytucje wychowania resocjalizującego, Płock 2001.

3.       Kalinowski M., Pełka M., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003.

4.       Kalinowski M., Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1991.

5.       Klecka M., Fascynujące dzieci, Kraków 2007.

6.       Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji: teoria i praktyka, Warszawa 2006.

7.       Miłkowska G., O potrzebie profesjonalnej profilaktyki w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2006, 2.

8.       Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.

9.       Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2003.

10.    Sawicki k., Ćwikowski R. Chańko A. Dylematy i wyzwania współczesnej resocjalizacji. Białystok 2015.

11.     Śliwa S. Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych osrodkach wychowawczych. Opole 2013.

12.    Szczepaniak P., Rejzner A. Terapia w resocjalizacji, cz. 1 i 2. Warszawa 2009.

12.   Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 32, poz.228)

13.   Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków 2000.

14.   Urban B, Stanik J.M., Pedagogika resocjalizacyjna, T. I-II, Warszawa 2007.

 

15.   strona www: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę,

16.   strona www: Ośrodek Rozwoju Edukacji

Literatura uzupełniająca

  1. Albański L., Profilaktyka niedostosowania społecznego: teoria i praktyka, Jelenia Góra 2006.
  2. Bałandynowicz A., Probacja: system sprawiedliwego karania, Warszawa 2002.
  3. Gaś Z.B., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2000.
  4. Pytka L., Poprawczak: ostatni bastion „utopijnego re-socjalizmu”, „Opieka, Wychowanie, Terapia” 2006, 1.
  5. Szecówka A., Między swobodą, a rygoryzmem w resocjalizacji nieletnich, „Nasza Szkoła” 1996, 10.
  6. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. z dnia 12 września 2001).
  7. Węgliński A., Zahamowanie modernizacji służb kuratorskich w Polsce, „Opieka, Wychowanie, Terapia” 2002, 3.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 10-04-2021 11:36)