SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy gerontologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy gerontologii
Kod przedmiotu 12.9-WP-PEDD-PG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Pomoc społeczna i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie  podstawowej wiedzy z zakresu gerontologii, kluczowych pojęć i mechanizmów prowadzących do zmian społeczno-demograficznych, starzenia się społeczeństw  oraz  konsekwencji indywidualnego i społecznego procesu starzenia się jednostki i społeczeństwa.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu psychologii ogólnej i  rozwoju człowieka w cyklu życia  oraz orientację teoretyczną w płaszczyźnie zjawisk społecznych zachodzących w rodzinie i społeczeństwie

Zakres tematyczny

Wykłady

Gerontologia społeczna – charakterystyka dyscypliny, wybrane teorie. Psychologiczne starzenie się człowieka; straty w starości i coping, starzenie się w teoriach ego. Historia starości w europejskim kręgu kulturowym. Faza starości w cyklu życia człowieka. Kryzysy w fazie starości.

Ćwiczenia

Człowiek stary w rodzinie. Relacje międzypokoleniowe w rodzinach. Poczucie jakości życia ludzi starych. Aktywność ekonomiczna człowieka starego. Zbiorowość ludzi starych w polskim społeczeństwie. Starość i ludzie starzy w społecznej świadomości. Demograficzne starzenie się ludności. Społeczne i ekonomiczne skutki starzenia się ludności. Sieć bezpieczeństwa socjalnego i polityki społeczna wobec ludzi starych.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – praca z książką, klasyczna metoda problemowa, dyskusja panelowa, prezentacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Efekty kształcenia zostaną zweryfikowane poprzez sprawdzenie wiedzy w formie testu. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu.

Ćwiczenia

Zaliczenie z ćwiczeń student uzyska w wyniku obecności na zajęciach i oceny  merytorycznej aktywności na ćwiczeniach. Na ocenę merytoryczną aktywności składa się: znajomość zdanych treści merytorycznych, umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego i możliwości zaplanowania działań wspierających ludzi starych.

Ocena końcowa

Ocena ostateczna będzie średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

1.       Harwas-Napierała B., Trempała J., red., Psychologia rozwoju człowieka, T. II, Warszawa 2001.

2.       Turner S.J. i Helms D.B., Rozwój człowieka, Warszawa 1999.

3.       Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.

4.       Błędowski P., Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

1.       Szatur-Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000.

2.       Synak B., red., Polska starość, Gdańsk 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 22:50)