SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Probacja i pomoc postpenitencjarna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Probacja i pomoc postpenitencjarna
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-POMP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ernest Magda
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat probacji w systemie resocjalizacji oraz przygotowanie do świadczenia pomocy postpenitencjarnej osobom zwalnianym z zakładów karnych i ich rodzinom. Uwrażliwienie na potrzeby osób zwalnianych z instytucji penitencjarnych

Wymagania wstępne

pedagogika penitencjarna, prawne podstawy resocjalizacji

Zakres tematyczny

Treści wykładów:

  • Filozofia probacji
  • Działalność probacyjna czyli resocjalizacja wspierająca z udziałem społeczeństwa
  • Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pracy probacyjnej
  • Strategia casework w warunkach probacji
  • Przygotowanie skazanego do życia na wolności
  • Pedagogiczne wymiar pomocy postpenitencjarnej
  • Idea pomocy postpenitencjarnej
  • Udział społeczeństwa w wykonywaniu kary pozbawienia wolności

 

Treść ćwiczeń:

  • Instytucje i podmioty opieki i wsparcia
  • Praca środowiskowa i opieka rezydencjalna Studia drugiego stopnia Kierunek: pedagogika
  • Terapia grupowa w warunkach probacji
  • Resocjalizacyjne podejście systemowe w warunkach probacji
  • Metodyka pracy ze skazanym przygotowywanym do życia na wolności
  • Przygotowanie i realizacja programu wolnościowego
  • Zasada kontraktu w programie wolnościowym
  • Praca socjalna przy realizacji pomocy postpenitencjarnej

Metody kształcenia

Wykłady: wykład problemowy

Ćwiczenia: metoda przypadków, pogadanka

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność na zajęciach.

Wykład – wynik kolokwium pisemnego.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z kolokwium z wykładu (50%). Warunkiem przystąpienia do zaliczenia z wykładu jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Bałandynowicz A., Resocjalizacja wspierająca z udziałem społeczeństwa, oparta na paradygmacie tożsamości osobowej, społecznej i kulturowej [w:] M. Konopczyński, B.M. Nowak (red.) Resocjalizacja ciągłość i zmiana, Warszawa 2008
  2. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja tom 2, Warszawa 2007
  3. Jedynak T., Stasiak K. (red.), Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2008 wyd. 1 i następne
  4. Skafiriak B.(red.), Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych, Kraków 2007

Literatura uzupełniająca

  1. Anossi – Sołtysiak M., Praca z indywidualnym przypadkiem jako model pracy kuratora sądowego [w:] I. Pospiszyl, M. Konopnicki (red.) Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007
  2. Bałandynowicz A., Filozofia probacji. Podstawy systemu sprawiedliwego karania [w:] T. Bulenda, R. Musidłowski (red.) System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa 2003
  3. Bałandynowicz A., System probacji.Kary średniej mocy i środki wolności dozorowanej jako propozycja sprawiedliwego karania [w:] T. Bulenda, R. Musidłowski (red.) System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa 2003
  4. Hołda J., Hołda Z., Prawo karne wykonawcze, Kraków 2004
  5. Kiryluk M., Przygotowanie skazanego do życia na wolności, „Biuletyn RPO – Materiały” 2000, nr 42
  6. Korecki J., Przygotowanie do wolności skazanych odbywających kary długoterminowe, „Przegląd Więziennictwa Polskiego” 1999, nr 22/23
  7. Kuć M., Indywidualizacja wykonywania kary pozbawienia wolności, Lublin 2007
  8. Musidłowski (red.) System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa 2003
  9. Musidłowski R., Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej [w:] T. Bulenda, R.
  10. Szymanowski T., Polityka karna i penitencjarna w Polsce w okresie przemian prawa karnego, Warszawa 2005

 

Obowiązujące akty prawne każdorazowo ustala prowadzący zajęcia

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 10:22)