SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kulturowe podstawy edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kulturowe podstawy edukacji
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPWM-KPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentów podstawowej, interdyscyplinarnej wiedzy o instytucjach edukacyjnych jako organizacjach, w których odzwierciedla się to, co niesie ich otoczenie, a więc zjawiska i procesy pochodzące z zewnątrz, ale też organizacjach, które stanowią określony zespół wartości, tradycji, dążeń, przekonań, postaw, które są ich istotą i jednocześnie decydują o ich społecznym klimacie, a co za tym idzie – warunkach i relacjach w niej doświadczanych, a więc tym, co jest wewnątrz. procesach i mechanizmach

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza związana z pedagogiką i socjologią ogólną

Zakres tematyczny

Istota kultury edukacji/szkoły

Różnorodność podejść badawczych w poznawaniu kultury edukacji/szkoły

Kultura organizacyjna szkoły/instytucji edukacyjnej

Kultura szkoły/instytucji edukacyjnej – uwarunkowania, wymiary, poziomy

Kulturowe uwarunkowania procesów nauczania – uczenia się

Program ukryty edukacji – rozpoznawanie elementów, analizowanie mechanizmów

Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej / grupie / szkole / placówce edukacyjnej / lokalnym środowisku

Procesy emancypacji w edukacyjnej codzienności

Pomnażanie/Analizowanie zasobów kultury edukacyjnej – możliwości, bariery

Opis, analiza, interpretacja zdarzeń z życia szkolnej codzienności (w różnych wymiarach)

Metody kształcenia

Dyskusja, warsztat

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu (w stałych grupach zadaniowych)

Indywidualna, pisemna analiza wybranego zdarzenia z życia szkolnej (instytucjonalnej) codzienności

Ocena końcowa jest średnią ocen 

Literatura podstawowa

1.      J. Bruner, Kultura edukacji, Wyd. Uniwersites, Warszawa 2006

2.      H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna, Wyd. Impuls, Kraków 2010

3.      Wszystkie lektury z serii Kultura szkoły, Wyd. Wolters Kluwer

4.      Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk 2007

5.      Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Impuls, Kraków 2019.

6.      Literatura wybrana przez studentkę/studenta

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2021 11:58)