SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Nowe media w edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Nowe media w edukacji
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-NMwE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jarosław Wagner
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kurs ma na celu przygotowanie studentów w zakresie teoretycznym i praktycznym do wykorzystania mediów w edukacji; pokazanie mediów jako nowoczesnych pomocy naukowych; poznanie możliwości i zdobywanie praktycznych umiejętności wykorzystania mediów w realizacji zadań dydaktycznych i pedagogicznych.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu technologii informacyjnych realizowanych na I stopniu studiów.

Zakres tematyczny

  • Systemy kształcenia na odległość (MS Edu, GSuite, Moodle inne)
  • Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów on-line.
  • Platforma edukacyjna w procesie kształcenia – organizacja procesu kształcenia (publikacja materiałów, testy online, analiza wyników).
  • Wykorzystanie tablicy multimedialnej w procesie kształcenia (wybór sprzętu, konfiguracja z komputerem, obsługa, przygotowanie materiałów)
  • Programy do prezentacji on-line
  • Wstęp do programowania dla dzieci (BeeBot, scratch)
  • Edukacyjne zasoby Internetu (edukacyjne bazy danych, MOOC, wirtualne obiekty)
  • Zasady konstruowania edukacyjnych witryn internetowych (struktura katalogów; struktury nawigacyjne; publikacja materiałów edukacyjnych)
  • Obsługa edukacyjnego systemu blogu jednostki edukacyjnej (system Wordpress)

Metody kształcenia

wykład, pokaz, demonstracja, praca z książką, samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online będą sprawdzane z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Umiejętności praktyczne weryfikowane będą poprzez systematyczną kontrolę wykonania zadań przewidzianych programem

  • test końcowy (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów)
  • wykonanie projektu (zgodność z tematem, struktura pracy, poprawny język, odpowiedni i twórczy dobór literatury;

 

Ocena końcowa jest oceną laboratorium.

Skala ocen:
od 92% do 100% - 5
od 84% 91,99% - 4+
od 76% 83,99% - 4
od 68% do 75,99% - 3+
od 60% do 67,99% - 3
od 0% do 59,99% - 2

Literatura podstawowa

  1. Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne : projektowanie i wykorzystywanie w edukacji techniczno-informatycznej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.
  2. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008
  3. Siemieniecki B., Pedagogika medialna: podręcznik akademicki t.1, t.2 , PWN, Warszawa 2007.
  4. Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Toruń 2002.
  5. Juszczyk S., Kompetencje nauczyciela w kształceniu na odległość, [w:] Informatyczne kształcenie nauczycieli, red. J. Migdałek, Kraków 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Siemieniecki B., Manipulacja - media – edukacja, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007.
  2. Duffy T. M., Kirkley J. R., Learner Centered Theory And Practice In Distance Education – Cases From Higher Learning, Londyn 2003.
  3. Moore M. G., Andreson W. G., Handbook of distance education, London 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2021 08:45)