SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne inspiracje poznawcze i badawcze pedagogiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne inspiracje poznawcze i badawcze pedagogiki
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-WIPB
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi, współczesnymi inspiracjami dla wiedzy i badań pedagogicznych

Doskonalenie umiejętności krytycznego, refleksyjnego analizowania sytuacji i zdarzeń szkolnych

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza związana z pedagogiką i socjologią ogólną

Zakres tematyczny

Kulturowe podstawy edukacji – J. Bruner

Płynna rzeczywistość edukacji – Z. Bauman

Reprodukcja kulturowa i edukacyjna – P. Bourdieu

Wiedza i władza – M. Foucault

Kapitał społeczny – R. Putman, J. Coleman, P. Bourdieu

Pedagogika krytyczna/Opór edukacyjny – H. Giroux

Metody kształcenia

Dyskusja, Warsztat

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Indywidualna lub grupowa prezentacja oraz przeprowadzenie warsztatu na wybrany temat.

Literatura podstawowa

  1. Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie A. Jasińska – Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, tom 1 – 2, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2006
  2. J. Bruner, Kultura edukacji, Wyd. Uniwersites, Warszawa 2006
  3. H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna, Wyd. Impuls, Kraków 2010
  4. Literatura wybrana przez studentkę/studenta

Literatura uzupełniająca

  1. Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk 2007
  2. Matuchniak-Krasuska, Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010
  3. Sztompka P., Kapitał społeczny, Wyd. Znak, Kraków 2016

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-04-2021 11:37)