SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy psychologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy psychologii
Kod przedmiotu 14.4-WP-PEDD- WPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze statusem toeretyczno- metodologicznym współczesnej psychologii z ukierunkowaniem na problematykę nauczania i wychowania.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

Nowe podejścia psychologii ( z naciskiem na psychologię wychowania). Wychowanie i nauczanie jako proces interakcyjny. Socjalizacja - nowe ujęcia rozwoju społeczno - moralnego. System rodzinny a zachowania trudne dzieci i młodzieży. Dylematy metodologiczne psychologii ( na przykładzie diagnozy jako procesu interakcyjnego). Rodzina, szkoła,rówieśnicy - ujęcie psychologii / innych nauk społecznych. Podejście neopsychoanalityczne( teorie związków z obiektem). Pomoc psychologiczna dla dzieci i młodzieży.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, prezentacje tematyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie kolokwium - w formie testu, wymagania - powyżej 50% na ocenę dostateczną.

Literatura podstawowa

A. Brzezińska , Portrety psychologiczne człowieka, Gdańsk 2008.

Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Borkowska AR (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszwwa: PWN

 

Literatura uzupełniająca

E.J.Strelau, D. Doliński , Psychologia, Gdańsk 2008.

Trzebińska, Psychologia pozytywna, Warszawa 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 22:48)