SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Interwencja kryzysowa w sytuacji straty - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Interwencja kryzysowa w sytuacji straty
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-IKSS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach Pomoc społeczna i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przybliżenie praktyki interwencji kryzysowej, z naciskiem na interwencję w sytuacji straty. Ukazanie roli jaką odgrywają w niej różne formy wsparcia.

Przedstawienie przeżyć, jakie wywołują straty, dróg powrotu do zdrowia i wskazówek, które mogą pomóc w towarzyszeniu osobom przeżywającym żałobę.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

  1. Typy kryzysów emocjonalnych.
  2. Fazy reakcji kryzysowych.
  3. Teoria kryzysu Caplana.
  4. Praktyka interwencji kryzysowej.
  5. Na czym polega przeżywanie żalu po stracie? Uczucia powstające podczas tego procesu.
  6. Fazy żałoby. Dlaczego tak rzadko decydujemy się na wyrażanie tych uczuć i przejście przez wszystkie te fazy?
  7. Psychologiczne, społeczne i somatyczne skutki tłumienia żalu po stracie – odcięcie się od swoich uczuć. Pozorny powrót do zdrowia.
  8. Jak konstruktywnie radzić sobie z żalem po stracie? Kroki, które trzeba poczynić, żeby odzyskać dobre samopoczucie.
  9. Towarzyszenie osobie, która poniosła stratę, jako zadanie dla bliskich, przyjaciół, psychologów, psychiatrów, pracowników socjalnych.
  10. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia po stracie.

Metody kształcenia

Dyskusja, warsztaty metodyczne, gry dydaktyczne, inne metody aktywne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z zajęć stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Ocena końcowa:

Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Alexander H., "Doświadczenie żałoby", Poznań 2012.
  2. Dodziuk A., „Żal po stracie, czyli o przeżywaniu żałoby”, Warszawa 2007.
  3. Guntzelman J., "Jak sobie radzić z życiową tragedią, Kraków 2014.
  4. Herbert M., Żałoba w rodzinie, Gdańsk 2005.
  5. Hołownia Sz., "Ludzie na walizkach", Kraków 2010.
  6. Kleszcz-Szczyrba R., Gałuszka A., "Utrata i żałoba", Katowice 2016.
  7. Korlak-Łukasiewicz A., Zdaniewicz M., „Wsparcie społeczne w sytuacji kryzysowej”, Zielona Góra 2016.
  8. Korlak-Łukasiewicz A., „Wsparcie po stracie rodzinne i instytucjonalne” [w:] „Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej”, red. Kantowicz E., Ciczkowska-Giedziun M., Willan-Horla L., Olsztyn 2015.
  9. Korlak-Łukasiewicz A., „Interwencja kryzysowa po stracie” [w:] „Żałoba i strata. Ujęcie interdyscyplinarne”, red. Kurtyka-Chałas J., Truszkowska J., Warszawa 2016.
  10. McDowell J., Stewart E., "Śmierć ukochanej osoby", Warszawa 2010.
  11. Słowińska E., "Książka o życiu ze śmiercią w tle", Warszawa 2013.
  12. v. Stulpnagel F., "Bez Ciebie. Wsparcie po stracie bliskiej osoby",  Białystok 2013.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Korlak-Łukasiewicz (ostatnia modyfikacja: 08-04-2021 08:51)