SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

WM4: Aksjologiczne podstawy edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu WM4: Aksjologiczne podstawy edukacji
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-MAPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przedmiot ma charakter propedeutyczny dla przedmiotów ogólnych i specjalizacyjnych. Celem zajęć jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy społeczno-humanistycznej, pomocnej w zrozumieniu procesów edukacyjnych zachodzących we współczesnym świecie i w Polsce. W trakcie zajęć przedstawione zostaną podstawowe założenia, pojęcia i twierdzenia z zakresu kultury, nauk o kulturze i człowieku na tle rzeczywistych procesów i problemów edukacyjnych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Kultura – pojęcie i przedmiot. Sposoby bycia w kulturze. Definicje kultury na przestrzeni dziejów.

A. Kroeber i C. Kluckhohn, A. Kłoskowska  – próba systematyzacji, ujęcia definicji kultury.

Zakres pojęcia kultura w obrębie różnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.

Złożoność wiedzy o kulturze. Wybrane teorie rozwoju kultury i badań kulturowych. Natura a kultura. Człowiek jako twórca i uczestnik kultury.

Kultura jako kontekst procesów edukacyjnych. Kultura a zabawa. Kultura wizualna. Kultura symboliczna, kultura słowa – język, znak i symbol. Kultura masowa. Globalizacja – kultura, cywilizacja (technika), człowiek.

Refleksja nad rozwojem człowieka, kulturą i edukacją - kształtowaniem się cywilizacji.

Współczesna edukacja (w aspekcie kontrkultury i antykultury).

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów, metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: egzamin w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia: test, ocena zgodnie z podanymi progami punktowymi.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Benedict R., Wzory kultury, Warszawa 1966.
  2. Brozi K.J., Ludzie i kryzys cywilizacji, Lublin 1992.
  3. Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej. Wprowadzenie do subkultur młodzieżowych, Lublin 2003.
  4. Fukuyama F., Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, Kraków 2008.
  5. Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 1980.
  6. Kowalski M., Falcman D., Ideologie nauk społecznych – warianty interpretacyjne, Kraków 2012.
  7. Kultura – Edukacja – Wychowanie (zmiany dostrzegane i odczuwane), M. Kowalski, A. Famuła-Jurczak (red.), Gorzów Wlkp. 2009.
  8. Kultura w czasach globalizacji, M. Jacyno, A. Jawłowska, M. Kempy (red.), Warszawa 2004.
  9. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.
  10. Pedagogika kultury – wychowanie do wyboru wartości, B. Żurakowski (red.), Kraków 2003.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Burszta W. J., Asteriks w Disneylandzie. Zapiski antropologiczne, Poznań 2001.
  2. Edukacja w przebiegu życia. Od dzieciństwa do starości, Kowalski M., Olczak A. (red.), Kraków 2010.
  3. Jacyno M., Kultura indywidualizmu, Warszawa 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 20:39)