SylabUZ
Nazwa przedmiotu | WM4: Aksjologiczne podstawy edukacji |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-MAPE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie |
Przedmiot ma charakter propedeutyczny dla przedmiotów ogólnych i specjalizacyjnych. Celem zajęć jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy społeczno-humanistycznej, pomocnej w zrozumieniu procesów edukacyjnych zachodzących we współczesnym świecie i w Polsce. W trakcie zajęć przedstawione zostaną podstawowe założenia, pojęcia i twierdzenia z zakresu kultury, nauk o kulturze i człowieku na tle rzeczywistych procesów i problemów edukacyjnych.
brak
Kultura – pojęcie i przedmiot. Sposoby bycia w kulturze. Definicje kultury na przestrzeni dziejów.
A. Kroeber i C. Kluckhohn, A. Kłoskowska – próba systematyzacji, ujęcia definicji kultury.
Zakres pojęcia kultura w obrębie różnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.
Złożoność wiedzy o kulturze. Wybrane teorie rozwoju kultury i badań kulturowych. Natura a kultura. Człowiek jako twórca i uczestnik kultury.
Kultura jako kontekst procesów edukacyjnych. Kultura a zabawa. Kultura wizualna. Kultura symboliczna, kultura słowa – język, znak i symbol. Kultura masowa. Globalizacja – kultura, cywilizacja (technika), człowiek.
Refleksja nad rozwojem człowieka, kulturą i edukacją - kształtowaniem się cywilizacji.
Współczesna edukacja (w aspekcie kontrkultury i antykultury).
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów, metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.
Ćwiczenia: test, ocena zgodnie z podanymi progami punktowymi.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 20:39)