SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztat teatralno-pedagogiczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztat teatralno-pedagogiczny
Kod przedmiotu 03.3-WP-PEDD- WTP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z praktyką pracy warsztatowej w zakresie działań animacyjnych i pedagogicznych opartych na działaniach związanych z technikami teatralnymi. Wykorzystanie wiedzy metodycznej oraz technik teatralnych w realizacjach indywidualnych i zbiorowych projektów animacyjnych i animacyjno-pedagogicznych. Przygotowanie studentów do pracy z grupą – metody pracy warsztatowej, przygotowanie techniczne, wybór obszarów tematycznych i technik, rozpoznanie środowiska, wybór miejsca i czasu działania, dokumentacja działań.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowej metodyki pracy animacyjnej. Opanowanie techniki rejestracji działań teatralnych i dokumentacji pracy z  grupą. Umiejętność posługiwania się technikami teatralnymi mogącymi stanowić podstawę działań warsztatowych.

Zakres tematyczny

Zapoznanie studentów z metodami, technikami i możliwościami pracy warsztatowej. Możliwość realizacji celów animacyjnych i pedagogicznych przy pomocy działań warsztatowych. Etyka w pracy z grupą. Wybór  tematu i inspiracji w kierunku realizacji teatralnej. Wybór formy realizacji. Rozpoznanie miejsca i możliwości technicznych realizacji teatralnej. Wybór grupy, rozpoznanie możliwości i praca nad ich poprawą. Podział zadań i przygotowania techniczne. Laboratorium teatralne w zakresie wybranych technik. Przygotowanie i prezentacja wspólnego działania warsztatowego. Realizacja przygotowanego działania warsztatowego opartego o techniki teatralne. Przygotowanie i realizacja działania warsztatowego z grupą „zewnętrzną”. Przygotowanie i prezentacja indywidualnych  projektów warsztatowych. Realizacja indywidualnych projektów warsztatowych opartych na wykorzystaniu technik fotograficznych i metodyki animacji kultury. Organizacja i promocja działań warsztatowych i prezentacji teatralnej.

Metody kształcenia

Laboratorium metod pracy z grupą i pracy indywidualnej w wybranych obszarach technik teatralnych. Praca metodą warsztatową w grupie i z grupą „z zewnętrzną”. Praca indywidualna i zbiorowa nad realizacją projektu warsztatowego opartego na działaniach teatralnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

Obecność na zajęciach 70%, realizacja zadania indywidualnego 15%, realizacja zadania grupowego 15%.

Ocena końcowa

Oceną ostateczną jest oceną z laboratoriów

Literatura podstawowa

1.      Burzyński T., Osiński Z., Laboratorium Grotowskiego, Interpress 1978.

2.      Jawłowska A., Więcej niż teatr, Warszawa 1988.

Literatura uzupełniająca

1.      Baudrillard J., Symulakry i symulacje, Warszawa 2005.

2.      Welsch W., Estetyka poza estetyką, Kraków 2005.

Uwagi

Zajęcia prowadzone są przy pomocy specjalistycznego, profesjonalnego sprzętu oświetleniowego, w salach przygotowanych do różnych form realizacji teatralnych.


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 11:22)