SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka zajęć komputerowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka zajęć komputerowych
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD - DZK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / Edukacja medialna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do projektowania i prowadzenia zajęć komputerowych w szkole podstawowej na poziomie edukacji elementarnej, zapoznanie studenta z istotą i założeniami dydaktyki zajęć komputerowych.  Przygotowanie do pełnienia roli zawodowej nauczyciela w zakresie zajęć komputerowych. Przygotowanie do właściwego wykorzystania środków dydaktycznych prostych i złożony w procesie kształcenia.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach, Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykłady

Edukacja komputerowa według nowej podstawy programowej. Przegląd treści kształcenia w zakresie zajęć komputerowych. Rozwój dydaktyki mediów jako nauki.
Zadania i funkcje dydaktyki mediów. Media jako środek dydaktyczny. Dydaktyka mediów jako subdyscyplina pedagogiki mediów. Kompetencje medialne w zawodzie nauczyciela. Koncepcje kompetentnej pracy z mediami. Koncepcje dydaktyki mediów. Modele planowania pracy z mediami:
- skoncentrowanej na nauczycielu; - zorientowanej na moduł, - zorientowanej na zadania; -zorientowanej na system; zorientowanej na odkrywanie; - zorientowanej na działanie. Metoda projektu - przypomnienie najważniejszych wiadomości. Kryteria oceny oraz metody sprawdzania osiągnięć ucznia w zakresie zajęć komputerowych.

Laboratoria

Struktura zajęć komputerowych. Planowanie procesu edukacyjnego, ocenianie, ewaluacja. Zasady i środki dydaktyczne w procesie nauczania-uczenia się. 
Projektowanie środków dydaktycznych prostych i złożonych na potrzeby zajęć komputerowych. Prezentacja i omówienie przedstawionych prac studentów. 
Projektowanie, opracowanie i prezentacja zajęć komputerowych metodą projektu na poziomie edukacji wczesnoszkolnej.
Szczegółowa analiza i omówienie prezentowanych zajęć.

Metody kształcenia

Wykład, pogadanka. 
Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja. Metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu. 
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych zgodnych z  tematyką podstawy programowej.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.

Literatura podstawowa

Juszczyk J., Morańska D., Musioł M., (2004), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Toruń
Kron F. Sofos A., (2009), Dydaktyka mediów, Gdańsk
Kupisiewicz C. (2000) Dydaktyka ogólna, Warszawa

Literatura uzupełniająca

Koletyńska K., Sitko K, (2005), Nauczyciel na starcie, Warszawa
Nowakowski Z., (2003) Dydaktyka informatyki w praktyce. Między praktyką a teorią. Czego uczyć? Warszawa
Serdyński A. (2003) Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Szczecin

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 03-05-2021 21:22)