SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka zajęć komputerowych |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-PEDD - DZK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / Edukacja medialna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do projektowania i prowadzenia zajęć komputerowych w szkole podstawowej na poziomie edukacji elementarnej, zapoznanie studenta z istotą i założeniami dydaktyki zajęć komputerowych. Przygotowanie do pełnienia roli zawodowej nauczyciela w zakresie zajęć komputerowych. Przygotowanie do właściwego wykorzystania środków dydaktycznych prostych i złożony w procesie kształcenia.
Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach, Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.
Wykłady
Edukacja komputerowa według nowej podstawy programowej. Przegląd treści kształcenia w zakresie zajęć komputerowych. Rozwój dydaktyki mediów jako nauki.
Zadania i funkcje dydaktyki mediów. Media jako środek dydaktyczny. Dydaktyka mediów jako subdyscyplina pedagogiki mediów. Kompetencje medialne w zawodzie nauczyciela. Koncepcje kompetentnej pracy z mediami. Koncepcje dydaktyki mediów. Modele planowania pracy z mediami:
- skoncentrowanej na nauczycielu; - zorientowanej na moduł, - zorientowanej na zadania; -zorientowanej na system; zorientowanej na odkrywanie; - zorientowanej na działanie. Metoda projektu - przypomnienie najważniejszych wiadomości. Kryteria oceny oraz metody sprawdzania osiągnięć ucznia w zakresie zajęć komputerowych.
Laboratoria
Struktura zajęć komputerowych. Planowanie procesu edukacyjnego, ocenianie, ewaluacja. Zasady i środki dydaktyczne w procesie nauczania-uczenia się.
Projektowanie środków dydaktycznych prostych i złożonych na potrzeby zajęć komputerowych. Prezentacja i omówienie przedstawionych prac studentów.
Projektowanie, opracowanie i prezentacja zajęć komputerowych metodą projektu na poziomie edukacji wczesnoszkolnej.
Szczegółowa analiza i omówienie prezentowanych zajęć.
Wykład, pogadanka.
Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja. Metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych zgodnych z tematyką podstawy programowej.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.
Juszczyk J., Morańska D., Musioł M., (2004), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Toruń
Kron F. Sofos A., (2009), Dydaktyka mediów, Gdańsk
Kupisiewicz C. (2000) Dydaktyka ogólna, Warszawa
Koletyńska K., Sitko K, (2005), Nauczyciel na starcie, Warszawa
Nowakowski Z., (2003) Dydaktyka informatyki w praktyce. Między praktyką a teorią. Czego uczyć? Warszawa
Serdyński A. (2003) Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Szczecin
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 03-05-2021 21:22)