SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Jakość i efektywność procesów edukacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Jakość i efektywność procesów edukacyjnych
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-JEPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentów interdyscyplinarnej wiedzy opartej na najnowszych wynikach badań międzynarodowych dotyczących instytucjach edukacyjnych i procesów w nich zachodzących zorientowanych na jakość i efektywność. Wyeksponowanie procesów wewnątrzszkolnych oraz umiejętności ich interpretacji w perspektywie  efektywności i jakości procesów edukacyjnych ze szczególnym ukierunkowaniem na ich instytucjonalny wymiar i możliwości współtworzenia. Dotyczy to w równej mierze kontekstu, w którym funkcjonują instytucje edukacyjne jak i procesów tworzonych przez ludzi w ich ramach (uwarunkowania kontekstowe i uwarunkowania wewnątrzszkolne). Istotne jest tu zrozumienie, że jakość i efektywność tworzy splot różnych czynników, w których jedne silniej a inne słabiej je warunkują – ich rozpoznanie ma kluczowe znaczenie w procesie poprawy funkcjonowania edukacji formalnej w każdym kraju.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu i antropologii kulturowej. Znajomość dawnych i współczesnych teorii i nurtów wychowania oraz systemów edukacyjnych na świecie. Wiedza o funkcjonowaniu nauczyciela (wychowawcy, opiekuna) w zawodzie.

Zakres tematyczny

Wokół pojęć: skuteczność – efektywność – jakość (w) edukacji.

U źródeł zainteresowania jakością i efektywnością edukacji (w tym analiza pojęć)

warunkowania zewnętrzne i wewnętrzne jakości i efektywności instytucji edukacyjnych.

Możliwości i ograniczenia uwarunkowań zewnętrznych.

Możliwości i ograniczenia uwarunkowań wewnętrznych (wewnątrzszkolnych).

Poziomy tworzenia i zabezpieczania jakości systemu edukacji (makro-mezo-mikro).

Modele efektywnych szkół.

Modele efektywnych systemów szkolnych.

Metody kształcenia

Dyskusja, warsztat

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu (w stałych grupach zadaniowych)

Indywidualny, pisemny projekt zintegrowanych działań zabezpieczających jakość i efektywność procesów edukacyjnych.

Literatura podstawowa

  1. J. Bruner, Kultura edukacji, Wyd. Uniwersites, Warszawa 2006
  2. Gromkowska-Melosik A., Elitarne szkolnictwo średnie. Między reprodukcją społeczno-kulturową a  ruchliwościa konkurencyjną, Poznań 2015.
  3. Karcz E., Teoria i praktyka zarządzania oświatą, Opole 2010.
  4. Kupisiewicz C., Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Warszawa 1994.
  5. Michalak. J. Przywództwo w zarządzaniu szkołą, ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/618/przywodztwo_w_zarzadzaniu_szkola.pdf
  6. Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły: szkice z teorii szkoły, Warszawa 2003.
  7. Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Kraków 2019
  8. Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków 2010.
  9. Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności, Toruń 2013.
  10. Śliwerski B., red., Pedagogika, T. II, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, Gdańsk 2006.
  11. Śliwerski B.Problemy współczesnej edukacji: dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Warszawa 2009.
  12. Seria Kultura szkoły, Wyd. Wolters Kluwer
  13. Seria Pedagogika Nauce i Praktyce, Oficyna Wydawnicza Impuls
  14. Literatura wybrana przez studentkę/studenta

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 08:32)