SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Jakość i efektywność procesów edukacyjnych |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDD-JEPE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie przez studentów interdyscyplinarnej wiedzy opartej na najnowszych wynikach badań międzynarodowych dotyczących instytucjach edukacyjnych i procesów w nich zachodzących zorientowanych na jakość i efektywność. Wyeksponowanie procesów wewnątrzszkolnych oraz umiejętności ich interpretacji w perspektywie efektywności i jakości procesów edukacyjnych ze szczególnym ukierunkowaniem na ich instytucjonalny wymiar i możliwości współtworzenia. Dotyczy to w równej mierze kontekstu, w którym funkcjonują instytucje edukacyjne jak i procesów tworzonych przez ludzi w ich ramach (uwarunkowania kontekstowe i uwarunkowania wewnątrzszkolne). Istotne jest tu zrozumienie, że jakość i efektywność tworzy splot różnych czynników, w których jedne silniej a inne słabiej je warunkują – ich rozpoznanie ma kluczowe znaczenie w procesie poprawy funkcjonowania edukacji formalnej w każdym kraju.
Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu i antropologii kulturowej. Znajomość dawnych i współczesnych teorii i nurtów wychowania oraz systemów edukacyjnych na świecie. Wiedza o funkcjonowaniu nauczyciela (wychowawcy, opiekuna) w zawodzie.
Wokół pojęć: skuteczność – efektywność – jakość (w) edukacji.
U źródeł zainteresowania jakością i efektywnością edukacji (w tym analiza pojęć)
warunkowania zewnętrzne i wewnętrzne jakości i efektywności instytucji edukacyjnych.
Możliwości i ograniczenia uwarunkowań zewnętrznych.
Możliwości i ograniczenia uwarunkowań wewnętrznych (wewnątrzszkolnych).
Poziomy tworzenia i zabezpieczania jakości systemu edukacji (makro-mezo-mikro).
Modele efektywnych szkół.
Modele efektywnych systemów szkolnych.
Dyskusja, warsztat
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu (w stałych grupach zadaniowych)
Indywidualny, pisemny projekt zintegrowanych działań zabezpieczających jakość i efektywność procesów edukacyjnych.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 08:32)