SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Mediacje w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-MPOW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznane studentów z wiedzą dotyczącą rozwijania i kształtowania kompetencji komunikacyjnych adekwatnych do różnych grup wiekowych, istoty konfliktów – ich podłoża, rodzajów i sposobów rozwiązywania. Przygotowanie studentów do planowania i realizacji mediacji i jej wykorzystywania w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych. Metody rozwiązywania konfliktów - rola współpracy w grupie,grupowego rozwiązywania problemów.
Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej, niedostosowania społecznego i profilaktyki społecznej.
Laboratorium:
Istota komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Konflikty i jego rodzaje. Źródła konfliktów. Podstawy analizy transakcyjnej. Rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów. Typy mediacji. Metody rozwiązywania konfliktów - współpraca w grupie,grupowego rozwiązywania problemów.
Laboratorium – dyskusja, metody aktywne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium:
Aktywny udział planowaniu przeprowadzenia mediacji, samodzielność w ocenie zjawiska i procesów składających się na konflikty, test zaliczeniowy.
Borecka-Biernat D. Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym: jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież?, Warszawa, Difin, 2010.
Binsztok A. (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji: zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Wrocław, Wydawnictwo Marina, 2013.
Fuchs B. Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Jedność, Kielce, 2003.
Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator: zostań nim: poradnik metodyczny, Lublin, Wyd. UMCS, 2008.
Rutkowska E. Mediacje i inne sposoby rozwiązywania konfliktów w gimnazjum. Warszawa 2015. (www.ORE)
Hauk D. Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą: poradnik do treningu mediacji, Kielce, „Jedność", 2002.
Kaźmierczak M.J. Mediacja rodzinna: praktyczny poradnik, Difin, Warszawa, 2015.
Nolting H.P. Jak zachować porządek w klasie, GWP, Gdańsk, 2004.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 10-04-2021 11:17)