SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnostyka logopedyczna czynności prymarnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnostyka logopedyczna czynności prymarnych
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-DLCP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi czynności prymarnych 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu anatomii człowieka

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Anatomia układu ustno-twarzowego. Fizjologia układu – funkcje prymarne (pozycja spoczynkowa i ustna faza połykania).

2.     Rozwój funkcji prymarnych.

3.     Biomechaniczne wzorce ruchowe dla funkcji prymarnych.

4.     Patologia w przebiegu funkcji prymarnych. Przyczyny.

5.     Kompensacyjne mechanizmy w funkcjach prymarnych

6.     Współzależności funkcjonalno- morfologiczne w obrębie układu stomatognatycznego.

Ćwiczenia 

  1.  Analiza i ocena warunków anatomicznych mających wpływ na sprawność języka w artykulacji (ocena zgryzu, sprawności podniebienia miękkiego i wędzidełka języka).
  2.  Powiązanie pomiędzy wzorcami ruchowymi w funkcjach prymarnych a matrycami ruchowymi dla grup artykulacyjnych – metodyka postępowania w sprzężonym postępowaniu mioterapeutycznologopedycznym.
  3. Analiza klasyfikacji obwodowych zaburzeń mowy.
  4.  Metody wywoływania prawidłowych dźwięków mowy – analiza krytyczna
  5. Współpraca logopedy w zespole terapeutycznym: foniatra- ortodonta-laryngolog-fizjoterapeuta

Metody kształcenia

Wykład podający

Metody aktywizujące

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z testu (wykład oraz ćwiczenia)

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen otrzymanych z oceny z wykładu oraz oceny z ćwiczeń

Literatura podstawowa

PLUTA-WOJCIECHOWSKA D., ZABURZENIA CZYNNOŚCI PRYMARNYCH I ARTYKULACJI, WYD. ERGOSUM 2012
RZĄDZKA M., WCZESNA DIAGNOZA I STYMULACJA LOGOPEDYCZNA NOWORODKA I NIEMOWLAKA, MATERIAŁY ZE SZKOLENIA 2018

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-04-2021 16:00)