SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka postępowania logopedycznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka postępowania logopedycznego
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-DPL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

 Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z założeniami diagnozy logopedycznej 

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu anatomii narządów mowy.

Zakres tematyczny

Wykład:.

Specyfika diagnozy logopedycznej dzieci i dorosłych.

Procedury i strategie postępowania logopedycznego.

Wspomagające środki i metody diagnostyczne.

Ćwiczenia: 

3. Rodzaje testów (przesiewowe, zasadnicze, sterowane).

. 4. Testy rozwoju mowy u dzieci.

1. Testy sprawności językowych osób dorosłych.

2. Testy przedmiotu oceny i charakteru bodźców.

3, Rodzaje stosowanych badań.

4. Wspomagające środki i metody diagnostyczne.

5.  Sposoby przekazywania diagnozy specjalistom i opiekunom dzieci/ dorosłych

Metody kształcenia

Wykład podający

Metody aktywizujące

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest napisanie testu wiedzy na wykładzie oraz ćwiczeniach. Ocena wg następującej skali 0-51% ocena niedostateczna, 52%-67%- dostateczna, 68%-83% dobry, 84-100% bardo dobry

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu oraz ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2008.

Cieszyńska J., 2000, Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego, Kraków.

Grabias S. (red.) 2001, Zaburzenia mowy. Lublin.

Grabias S., Kurkowski Z. M. Woźniak T., 2002, Logopedyczny Test Przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, Lublin.

Grabias S., Kurkowski Z. M. (red.), 2012, Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin.

Janas–Kaszczyk J., Tarkowski Z., O metodologii logopedii. Wprowadzenie do badań nad teorią i metodą logopedii, Lublin 1991.

Milewski S., Kaczorowska-Bray K., (red.), 2015, Metodologia badań logopedycznych, Gdańsk.

Milewski S., Kaczorowska-Bray K., (red.), 2012, Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. Gdańsk.

Standardy postępowania logopedycznego, 2007, w: ‘Logopedia” 37.

Woźniak T., Domagała A., 2007,(red.), Język, interakcja, zaburzenia mowy, Lublin.

Wójtowiczowa J., 1997, O wychowaniu językowym. Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2021 19:08)