SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współpraca logopedy ze środowiskiem dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współpraca logopedy ze środowiskiem dziecka
Kod przedmiotu 05.9-WO-PEDD-PPŚL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy ze znaczeniem współpracy logopedy ze środowiskiem lokalnym 

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych 

Zakres tematyczny

Wykłady 

Idea partnerstwa w  pracy logopedy i środowiska wychowawczego dziecka

Współdziałanie w zakresie oddziaływań logopedycznych placówek specjalistycznych ze środowiskiem lokalnym i rodzinnym;

Modele współpracy logopedy ze środowiskiem lokalnym;

Stan współuczestnictwa rodziców w pracy logopedycznej z dzieckiem w świetle badań;

Prawne uwarunkowania współpracy rodzice - logopeda;

Ćwiczenia 

Czynniki determinujące i zakłócające współpracę;

Rozpoznawanie wzajemnych oczekiwań rodziców i logopedów

Znaczenie umiejętności komunikacyjnych logopedy w budowaniu pozytywnej współpracy;

Projektowanie i planowanie współpracy z rodzicami

Metody kształcenia

Wykład podający

metody aktywizujące 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z ćwiczeń - wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach

Ocena z wykładów - Warunkiem zaliczenia jest napisanie testu wiedzy. Ocena wg następującej skali 0-51% ocena niedostateczna, 52%-67%- dostateczna, 68%-83% dobry, 84-100% bardzo dobry

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładów

Literatura podstawowa

Andrzejewska J., Wspieranie rozwoju dziecka poprzez współpracę nauczyciela z rodziną, W.:S.Guz, J.Andrzejewska, Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, 2005

Andrzejewska J., Współudział rodziców w planie rozwoju i działalności przedszkola, W: A.Karpińska (red.), Teoria i praktyka kształcenia w dialogu i perspektywie

Bulera M., Żuchelkowska, Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców

Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych.

Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej,

Christopcher C. J., Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się,

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów,

Mendel M., Rodzice i szkoła-jak współuczestniczyć w edukacji dzieci,

Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy

Lulek B., Współpraca szkoły, rodziny i środowiska.

Sitarczyk M., Działalność informacyjno - edukacyjna przedszkola w kształtowaniu postaw wychowawczych rodziców, W: S.Guz, Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 08:04)